V dnešní době se bohužel čím dál častěji stává, že zaměstnanci zažívají pocity strachu, jsou přepracovaní, nedůvěřiví vůči nadřízeným a mají méně entuziasmu a pracovního elánu. Zároveň mnoho manažerů pociťuje frustraci vyvolanou slabou pracovní morálkou a nízkou produktivitou svých zaměstnanců. Kde je tedy zakopaný pes?
V současnosti existuje mnoho firem, které se snaží o oddělení práce a emocí. To je ale velká chyba, protože když se u zaměstnanců hromadí hněv, strach a negativita, vedení by mělo navrátit rovnováhu pozitivním vlivem, podporou, důvěrou a optimismem.
„Motivace musí vycházet od lídra, nedá se outsourcovat.“ Jon Gordon
Každý tým je odrazem svého manažera
Motivace zaměstnanců je v každém případě úzce spjatá s firemní kulturou, kterou na pracovišti vytvářejí právě manažeři. Pozitivní kultura, kde mezi sebou členové týmu komunikují a sdílejí společnou vizi, má na zaměstnance úžasný vliv.
Tento fakt vychází z toho, že zaměstnanci podvědomě „kopírují“ chování manažera, což může vést k lepším výkonům a k pozitivní atmosféře. Z tohoto hlediska je manažer, i když nepřímo, zodpovědný nejen za celkovou atmosféru a náladu na pracovišti, ale i za odvedenou práci a výkony jednotlivých zaměstnanců.
Z toho by se dalo odvodit, že zaměstnanci mají pouze sedět a čekat, až je jejich šéfové namotivují. Tak černobílé to ale není, jelikož k firemní kultuře větší či menší mírou přispívá každý zaměstnanec. V tomto případě můžeme hovořit o takzvané sdílené odpovědnosti, a to navzdory tomu, že podněty a prvotní impulzy, které atmosféru vytvoří, vycházejí od manažerů.
Jak vytvořit ideální prostředí?
Prostředí, ve kterém se zaměstnanci cítí dobře a ve kterém podávají vynikající výkony, zní téměř utopicky. Je možné takového stavu vůbec docílit? Odpovědí na tuto otázku je vytvoření „úžasné firemní kultury“.
Co to znamená v praxi? Úžasná firemní kultura je takové prostředí, které umí zaměstnance ocenit, stará se o ně a podílí se na jejich osobním i profesním rozvoji. V pozadí těchto věcí ale nesmí chybět lidský faktor a individuální přístup. Klíčem k úspěchu týmu po profesní stránce je sdílení vize se zaměstnanci, přičemž každý z nich by měl mít v rámci cílů společnosti vlastní roli a určen konkrétní přínos.
V případě, že se nadřízenému podaří docílit stavu, ve kterém se firemní vize prolíná s osobními cíli jednotlivých zaměstnanců, můžeme hovořit o úspěšném managementu a opravdu skvělé firemní kultuře.