Staňte se manažerem, který rozvíjí své podřízené

Ilustrační snímek

Rozvoj podřízených je klíčovým úkolem každého manažera. Je to naplnění samotné podstaty správného vůdcovství – skutečně tak můžete někomu změnit život k lepšímu. Možná však nevíte, jak na to. Kde vlastně začít? Začít musíte u sebe. Potom je třeba nastolit vzájemnou důvěru a respekt. Pomáhá také ptát se na správné otázky. Delegujte, zadávejte úkoly, které vaše podřízené někam posunou, a poskytujte zpětnou vazbu. Tak nejlépe napomůžete rozvoji lidí, kteří pro vás pracují, alespoň podle webu management.about.com.

Začněte u sebe

Abyste mohli důvěryhodně radit ostatním a snažit se o jejich rozvoj, musíte jít příkladem. Musíte se naučit, jak nejlépe umožnit ostatním rozvoj a učení. Získejte si důvěru svých spolupracovníků, aby si mohli být jisti tím, že když s nimi budete chtít diskutovat o oblastech, ve kterých by se chtěli zdokonalit, není to jen způsob, jak z nich vymámit přiznání, že mají určité slabiny.

Otázky jako nástroj rozvoje

Správné otázky mohou podpořit toho, na koho směřují, aby nacházel užitečné odpovědi. Otázky také mohou pomoci se zafixováním nových schopností, které byly nedávno naučeny.

Úkoly, jejichž náročnost napomáhá rozvoji

Není pochyb o tom, že změna práce nebo náročné úkoly jsou ty zcela nejlepší příležitosti k rozvíjení schopností a učení. Nadřízení by si měli všímat, zda se nenaskytnou úkoly, které by mohly delegovat na své podřízené. Lídr tak musí znát aspirace a směřování každého ze svých podřízených, aby jim mohl předávat rozumně náročné a užitečné úkoly. U každého je třeba promyslet si, kam směřuje a co potřebuje – a podle toho pro něj následně vybrat nejvhodnější zadání.

Úspěšné delegování

Mnoho manažerů vykonává činnosti, které nepatří do jejich primárních úkolů. Dělají to prostě proto, že je tyto činnosti baví a protože v nich jsou dobří. Zato úkoly, které delegují na ostatní, jsou rutinní a nudné. Zkuste delegovat i něco z té zajímavější části vaší práce, podřízení to ocení. Nedivte se ale, když řešení úkolu pojmou jinak, než jste zvyklí. Nedávejte příliš mnoho rad a detailních instrukcí. Vzpomeňte si, jak jste se učili vy. Nemusí to být naprosto bezproblémový a hladký proces.

-jk-

Zdroj: About Management - část amerického portálu About.com věnovaná managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje About Management