Veřejné vystupování a prezentační dovednosti (2/2): Praktické tipy

V předchozím článku jsme získali několik poznatků o tom, proč jsou prezentační dovednosti a mluvení na veřejnosti  důležité a co můžeme udělat pro jejich rozvoj, i když možná nechceme budovat kariéru přímo v oblasti profesionálního řečnictví.

Jaké konkrétní tipy nám doporučuje známý řečník Brian Tracy, abychom zvýšili své sebevědomí a byli díky tomu úspěšní při prezentacích?

Ilustrační snímek

1. Představte si svůj velký úspěch

Mluvte k sobě pozitivně a představujte si, že jste už uspěli. Přesvědčíte tak své podvědomí, že jste už dosáhli mnoha úspěšných prezentací a vystoupení – a skutečně to pro vás bude mnohem snazší.

I když svou mysl tak trochu obelstíte, budete se díky tomu cítit jistě a vaše sebevědomí nebude oslabeno žádnými nevědomými pochybnostmi.

Představujte si, jak stojíte na pódiu zcela klidní a s úsměvem na tváři. Živě si představujte, že publikum je vaším proslovem zcela lapeno a visí na každém slově, které vyslovíte.

2. Mějte se rádi

Připravte se na vystoupení tím, že budete sami sobě opakovat, že se máte rádi. Účinky této věty jsou téměř zázračné. Vaše obavy zcela zmizí a budete mít mnohem vyšší sebevědomí. Opravdu stačí tak málo.

Prezentace před malým publikem

Prezentace před menším publikem pravděpodobně zažíváme všichni nejčastěji. Jsou to například prezentace během pracovních porad. A zde je zásadní příprava. Ten, kdo přijde na poradu nepřipravený, ztrácí své postavení, vliv a nedosáhne žádných výsledků.

Během prezentace zkuste kdykoli je to jen trochu možné vyprávět příběhy, abyste získali pozornost i zájem kolegů. Použít můžete klidně velmi krátké příběhy. A nemusí být ani vaše vlastní, protože aspoň nějaký příběh je vždy lepší než žádný příběh.

Prezentace pro větší publikum – jde o strukturu

I před větším publikem zkuste vyprávět příběhy, zde klidně i nějaké delší. Základní struktura vaší řeči by měla být následující: úvod, 3 klíčové body, závěr.

Nejlepší je mít silný úvod, následně první z vašich klíčových bodů a potom příběh. Pak se přesuňte k druhému klíčovému bodu své řeči a navažte druhým příběhem. Pak přichází třetí klíčový bod a poslední příběh. Shrnutí a konec.

Příběhy jsou to, co váš projev stmeluje a drží pohromadě. Mohou být inspirativní nebo působit na emoce. A jaké příběhy vyprávět? V byznysu dobře fungují příběhy o dosažených úspěších, kterým předcházelo dlouhé a náročné úsilí. Obzvláště takové příběhy jsou skutečně inspirativní.

-jk-

Zdroj: BrianTracy.com - blog předního světového odborníka na rozvoj lidského potenciálu a osobní efektivity
Zobrazit přehled článků ze zdroje BrianTracy.com

Články v sérii

Aktuální

Veřejné vystupování a prezentační dovednosti (1/2): Cesta k postupu v kariéře

Aktuální

Veřejné vystupování a prezentační dovednosti (2/2): Praktické tipy