Dobří manažeři dobře mluví. Ti nejlepší manažeři dobře naslouchají

Jako manažer zřejmě přemýšlíte o tom, jak své podřízené co nejlépe vést. Zjišťujete, co podřízeným říkat, jak je motivovat a inspirovat. Týmoví lídři však často zapomínají na to nejdůležitější – na umění naslouchat. Naslouchání je často opomíjeno, i přestože hraje v efektivní komunikaci s podřízenými zcela zásadní roli. Přinášíme vám několik tipů, jak podřízeným lépe naslouchat. A stát se tak i lepším manažerem.

Ilustrační snímek

Ztraceno v překladu

Jak uvádí Business Matters blog, jestliže manažeři neumějí efektivně naslouchat, velká část komunikace s podřízenými se takříkajíc ztratí v překladu.

Když mají pracovníci něco na srdci a chtějí vyjádřit svůj názor nebo námitky, jen těžko je mohou svému vedení efektivně předat, pokud jim manažer neumí naslouchat. Mnoho věcí tak zůstane nepochopeno a nevyřčeno. A tím vzniká základ mnoha nedorozumění.

Aktivní naslouchání

Naslouchat podřízeným efektivně znamená naslouchat jim aktivně. Možná jste výraz „aktivní naslouchání“ už někdy slyšeli. Ale možná nevíte, co přesně vlastně znamená. O co tedy jde?

Aktivní naslouchání spočívá v tom, že informace od druhého člověka nepřijímáme pasivně, tedy pouze nesedíme a neposloucháme. Aktivní naslouchání je vlastně dialog. Když nám druhý člověk předává informace, měli bychom dávat najevo (verbálně i neverbálně), že chápeme to, co druhý říká. Měli bychom čas od času shrnout vlastními slovy myšlenky, které se nám dotyčný snaží sdělit, a ujistit se tak, že jsme všechno dobře pochopili. Měli bychom také pokládat doplňující otázky a dát najevo, když nám něco není jasné.

Získání zpětné vazby

Jestliže se naučíte dobře a efektivně naslouchat svým podřízeným, budou z toho těžit všichni. Jakto?

Podřízení budou mít oprávněně pocit, že je jim nasloucháno a že je jejich názor brán v potaz. Díky tomu budou spokojenější, loajálnější a produktivnější. Firma získá oddanější pracovníky a navíc získá cenné informace o tom, jak pracují a přemýšlejí její pracovníci.

A jak z této situace těžíte vy, tedy manažer? Kromě zlepšení vzájemných vztahů a lepšího vhledu do mysli vašich podřízených navíc získáte i jedinečnou možnost získat zpětnou vazbu na svou vlastní práci. Jestliže se naučíte dobře naslouchat a budete podřízené podporovat v tom, aby se nebáli vám říct svůj názor, dozvíte se toho hodně o svém vlastním manažerském stylu a tím pádem získáte i možnost se zlepšit a kariérně i osobně se posunout.

 

-mm-

Zdroj: Business Matters - web předního britského časopisu pro malé a střední podniky
Zobrazit přehled článků ze zdroje Business Matters