Čtyři kroky k vybudování psychologicky bezpečného a inspirativního pracovního prostředí

Když se členové týmu necítí dobře a pracují v prostředí, které není psychologicky bezpečné nebo kde panuje vyloženě toxická atmosféra, dotyčný tým nikdy nemůže dosáhnout svého maximální potenciálu. Členové týmu nejsou dostatečně kreativní, bojí se přicházet s novými nápady a dříve či později u nich hrozí vyhoření nebo odchod. V tomto článku si ukážeme, jak ve čtyřech krocích vybudovat psychologicky bezpečné a skutečně inspirativní pracovní prostředí.

Ilustrační snímek

Dejte týmu možnost si během dne odpočinout od práce

Jak uvádí blog Harvard Business School, prvním krokem k bezpečnému prostředí je umožnit pracovníkům si od práce během dne oddychnout. Dejte podřízeným prostor se čas od času socializovat a ne jenom neustále pracovat. Sami můžete takovéto krátké pauzy iniciovat třeba tím, že koupíte týmu zákusky a uděláte si neplánovanou půlhodinovou pauzu. I takové drobnosti dělají divy co se týče atmosféry na pracovišti a snížení stresu.

Nemějte fatalistický přístup k chybám

Manažer by nikdy neměl vidět chyby jako něco, co se nesmí stávat. Takovýto fatalistický přístup k přešlapům akorát vede k tomu, že jeho podřízení nebudou chtít experimentovat ani inovovat. Přehodnoťte přístup vašeho týmu k chybám a naučte své podřízené se z chyb poučovat.

Ujistěte se, že věnujete pozornost všem – ne jenom těm nejhlasitějším

Častým problémem manažerů je, že věnují svoji pozornost těm podřízeným, kteří se nejhlasitěji ozývají a kteří si nejvíc stěžují. Pracovníci, kteří mají dobré nápady a připomínky, ale kteří zároveň tak hlasití nejsou, se pak oprávněně cítí upozaďováni. Takováto situace pak v týmu vytváří nepříjemnou a frustrující dynamiku. Naučte se tedy věnovat stejnou míru pozornosti všem svým podřízeným. I těm, které zdánlivě nic netrápí.

Budujte kulturu vzájemného respektu

Z dlouhodobého hlediska je možné psychologicky bezpečné a vřelé prostředí vybudovat jedině tak, že si navzájem všichni v týmu budete prokazovat maximální respekt. To platí především o vztahu manažera ke svým podřízeným.

 

-mm-

Zdroj: HBS Working Knowledge - kolekce nejnovějších manažerských trendů z Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje HBS Working Knowledge