Emoční inteligence: Jak vám může pomoci stát se lepším manažerem

Emoční inteligence je schopnost vyznat se ve svých vlastních emocích, rozpoznávat emoce u druhých a umět s emocemi obecně pracovat. Manažer s vysokou emoční inteligencí bude schopen lépe regulovat své vlastní emoce i lépe vést své podřízené, lépe je motivovat a inspirovat. A bude také schopen efektivněji řešit konflikty ve svém týmu. Zde je několik tipů pro manažery, jak zlepšit svoji emoční inteligenci a vést lépe své podřízené.

Ilustrační snímek

Empatie

Jak uvádí Business Matters, jedním z ukazatelů vysoké emoční inteligence je schopnost vcítit se do lidí ve svém okolí. Snažte se vnímat, jak svět vnímají vaši podřízení, a zkuste vůči nim projevovat empatii. Když se budete více a častěji na věci dívat z jejich perspektivy a budete se snažit pochopit jejich pocity a psychické rozpoložení, možná pochopíte řadu věcí a projevy chování podřízených, které vám doteď nedávaly smysl.

Efektivní komunikace

Používání emoční inteligence je klíčové při komunikaci s podřízenými. Mluvit s někým tak, aby vaše komunikace měla skutečný efekt, je možné jedině ve chvíli , kdy jste schopni vnímat to, jak se druhý člověk cítí. Lépe vnímejte pocity, rozpoložení a komunikační styl člověka, se kterým se bavíte, a upravujte podle toho způsob, jak s dotyčným komunikujete.

Schopnost řešit konflikty

Mnoho konfliktů vzniká nebo se zbytečně vyhrocuje právě proto, že zúčastněné strany nejsou schopné empatie. Lidé často nejsou ochotni přijmout a pochopit perspektivu ostatních. Jako manažeři byste se měli snažit řešit konflikty empaticky, vyslechnout všechny zúčastněné strany, snažit se pochopit, proč se cítí tak, jak se cítí, a konflikt pokud možno urovnat ke spokojenosti všech.

Rozpoznávání problémů

Mnoho problémů zůstává skrytých. Pracovníci ne vždy nahlas projevují svou nespokojenost nebo frustraci. Také se někdy snaží skrýt rozčarování, přepracovanost nebo problémy v práci či osobním životě. Zkuste využít svou emoční inteligenci a zkuste vnímat to, jak se vaši podřízení cítí. Naučte se „číst mezi řádky“ a rozpoznávat u podřízených signály, že něco není v pořádku, ještě předtím, než jejich problémy nabobtnají do zbytečně velkých rozměrů.

 

-mm-

Zdroj: Business Matters - web předního britského časopisu pro malé a střední podniky
Zobrazit přehled článků ze zdroje Business Matters