Když ho znáte, ale nevíte, kdo to je

Ilustrační snímek

Jména bez tváří jsou kolem nás až příliš častá. Ve velkých společnostech si šéfové nikdy nezapamatují jména ani obličeje lidí, kteří pro ně pracují. Je to těžké. A tak je jen a jen přirozené, že si šéfové v určitém bodě prostě přestanou pamatovat úplně každého zaměstnance. Jména bez obličejů a obličeje bez jména s námi nejspíš zůstanou. Můžeme to však trochu zlepšit. Použijte kontext, abyste si jména lépe zafixovali. Můžete použít povolání, přezdívky nebo jakýkoli jiný rozlišovací faktor.

Jak zlepšit zapamatování jmen – a jak je propojit s obličeji?

Jednou metodou, která je často doporučována, je najít si asociaci mezi jménem a něčím dalším, například povoláním. Asociace vznikne tehdy, když si jméno propojíte s něčím představitelným a rozpoznatelným, například povoláním účetního nebo učitele. Práce dotyčného vám může opravdu znatelně pomoci ve snaze o zapamatování jeho jména. Takže teď už víme, že pro lepší pamatování si jmen je nezbytná nějaká kategorizace.

Najděte na tom člověku něco zvláštního

Jeden univerzitní profesor, který učil úvodní kurz psychologie, si dokázal zapamatovat jména všech 80 studentů každý semestr. Jiná osoba, kterou zmiňuje článek na webu management-issues.com, a která je také úspěšná v zapamatování a vybavení si jmen, používá tuto metodu: každé jméno si v duchu propojí s něčím, co je na dané osobě zvláštního. Může to být nějaká její schopnost, ale i cokoli jiného, jen ji to prostě musí dostatečně odlišovat od ostatních. Na tomto principu jsou například vytvářeny přezdívky.  

-jk-

Zdroj: Management Issues - britský portál s novinkami, analýzami a názory z oblasti managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Management Issues