Úvod do řízení pozornosti

Ilustrační snímek

Většině lidí v práci nejvíc chybí čas. Alespoň to říkají, když se jich zeptáte, čeho se jim nejvíce nedostává. Ve skutečnosti však máme všichni stejně času, ale dosahujeme velmi různorodé výkonnosti. Nechybí nám tedy čas, ale spíše pozornost – schopnost a osobní kapacita věnovat správný čas správným věcem. V zajímavém článku na serveru Harvard Business Review o tom píše profesor London Business School Julian Birkinshaw.

Největší výzvou, které čelíme jako jednotlivci i jako lídři je pravděpodobně řízení pozornosti,“ vysvětluje Birkinshaw. Měli bychom se naučit rozvážně a disciplinovaně rozhodovat o tom, jak rozdělíme svůj čas mezi své aktivity, a vést k témuž i ostatní. Jak na to?

Jak řídit svou vlastní pozornost

1. Pokud víte, že máte problémy s udržením pozornosti, musíte na sebe začít být tvrdší a vyhýbat se jakýmkoli vyrušením. Chcete konečně dopsat tu zprávu, kterou píšete už celý týden? Tak si konečně vypněte mobil a email. Řešení je většinou velice jednoduché, chce to pouze disciplínu.

2. Naučte se lépe pracovat s informacemi. Dnes je všude kolem k dispozici tolik informací, že jich brzy můžete nasbírat tolik, že se v nich utopíte. Pracujete-li na nějakém úkolu, začněte nejprve tím, že si vytvoříte určitou hypotézu nebo argument. Pak už hledejte jen informace, které vaši hypotézu potvrdí, nebo vyvrátí. Máte-li i přesto strach, že úkol nestihnete kvůli náročnému sběru informací, určete si jasný termín, kdy informace sbírat přestanete.

3. Nebraňte se své intuici a emocím. Důkazy pro podporu vašich argumentů jsou důležité, ideální však je propojit racionální myšlení s intuitivním.

4. Najděte si čas na vyčistění mysli, nějakou svou osobní meditaci. Můžete to zvládnout při cestě do práce nebo při sportu, záleží jen na vás. Cílem je odpočinout si a ujasnit si pracovní priority.

Jak řídit pozornost druhých

1. Uvědomte si, že již nežijeme v době, kdy firmám nejvíce chyběl kapitál a lidé. Překonali jsme již i dobu, kdy nejvíce chyběly znalosti a informace. Dnes nám nejvíce chybí pozornost – naše vlastní i našich podřízených. Je na čase naučit se ji lépe řídit.

2. Manažer by neměl každý týden říkat něco jiného. Vaši lidé potřebují znát smysl vašeho společného snažení a připomínat si důležité věci. Čím více budete zdůrazňovat jednu věc, tím jasnější sdělení pro ostatní to bude.

3. Chcete-li přesunout pozornost svého týmu někam jinam, musíte nejprve vědět, na co se zaměřuje nyní. Pak opět přichází na řadu jasné sdělení, co je důležité.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review