Problémy moderních pracovišť (1/2): E-maily a open space

Moderní kanceláře vyžadují pružnější uvažování než dříve. Některé společnosti to však neberou v potaz v souvislosti s komunikací či plánováním času. V dnešním článku si představíme první dva zásadní problémy, které z toho vyplývají.

Ilustrační snímek

Upozornila na ně mezinárodně známá odbornice na výkonnost jednotlivců i organizací Maura Thomasová v zajímavém článku pro server Harvard Business Review. V příštím článku si pak představíme další dva problémy.

Přehnaný důraz na e-maily

Někteří manažeři používají e-mail ke sdělování urgentních záležitostí a očekávají okamžité odpovědi. I když to není vysloveně normou, zaměstnanci se mohou domnívat, že ano. Nakonec jsou pak stejně frustrovaní jako manažeři, kteří nedostanou své odpovědi dostatečně rychle. Výsledkem, byť pravděpodobně nezamýšleným, je pak to, že zaměstnanci neustále sledují svou poštu bez ohledu na to, zda se rozhodnou odpovědět či nikoli.

Podepisuje se to na rytmu jejich práce, jelikož se nedokáží dostatečně soustředit na úkoly, které vyžadují delší koncentraci. Navíc je zde skutečnost, že multitasking nejen prodlužuje celkový čas nutný ke splnění jednotlivých úkolů, ale také snižuje kvalitu odvedené práce a má negativní vliv na kreativitu jednotlivců.

Maura Thomasová proto doporučuje podporu praxe, kdy zaměstnanec pracuje vždy jen na jednom úkolu současně. Zaměstnanci by také měli dostat možnost pracovat offline, pokud chtějí. Je třeba skončit s posíláním urgentních zpráv e-mailem a začít je řešit telefonicky či formou SMS. Další doporučení pak zní: Pořádejte porady bez technologií. Kultura založená na osobnějším kontaktu prospěje jednotlivcům i celé firmě.

Nevhodné rozvržení kanceláře

Panuje obecná shoda v tom, že kanceláře typu open space šetří prostor. V ostatních aspektech těchto kanceláří už však taková shoda není. Zastánci otevřených kanceláří tvrdí, že podporují týmovou práci a kreativitu, odpůrci zdůrazňují vyšší míru stresu a horší podmínky pro soustředění. Pro oba tyto názory existují odborné studie, které je potvrzují. Vzhledem k tomu, že otevřené kanceláře nabízejí více světla a příležitostí pro interakce mezi zaměstnanci, zkuste zvážit některá z následujících doporučení:

  • kombinace částí s pohodlným posezením ve stylu kaváren a „hlučných“ částí, kde je možné vést živější diskuse,
  • zařízení pro sezení či práci mimo kancelář,
  • skleněné stěny,
  • mobilní pracovní stoly, které lze upravit či přemístit podle nálady.

Chcete-li se vyhnout problémům s hlukem a ztrátou soukromí, vyzkoušejte tato doporučení:

  • Dejte zaměstnancům možnost vyjádřit se k designu kanceláří.
  • Vytvořte oddělené prostory pro konkrétní účely – týmovou práci, samostatnou práci, telefonování bez rušení ostatních a také prostor pro uložení osobních věcí zaměstnanců.
  • Instalujte skleněné stěny, které nebudou průhledné a rozmístěte nábytek tak, aby rozděloval jednotlivé prostory.
  • Použijte vybavení, které pomůže snížit hladinu hluku.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review

Články v sérii

Aktuální

Problémy moderních pracovišť (1/2): E-maily a open space

Aktuální

Problémy moderních pracovišť (2/2): Strava a domácí kancelář