Postavte se svému strachu z delegování

Ilustrační snímek

I když si to často nechtějí připustit, i zkušení manažeři trpí strachem z delegování úkolů. Trápí je otázky jako: Co když to mí podřízení neudělají? Co když to neudělají dobře? Co když ztratím kontrolu nad chodem věcí? Může to vůbec někdo udělat lépe než já sám? Zároveň si však uvědomují, že všechno sami dělat nemohou, a proto jim nezbývá nic jiného, než hledat způsob, jak dostatečně řídit riziko a zároveň to nepřehánět to s kontrolou delegovaných úkolů.

Tři následující doporučení, jak překonat strach z delegování, zveřejnil server Forbes.com. Jejich autorkou je Elizabeth Grace Saundersová, která se zabývá koučinkem v oblasti plánování času a vydala úspěšnou knihu s názvem The 3 Secrets to Effective Time Investment: How to Achieve More Success With Less Stress.

Najděte, kde můžete být nejprospěšnější

V první řadě si ujasněte, jaká činnost by měla tvořit většinu vašeho času. Jsou to úkoly, které opravdu nemůže dělat nikdo jiný a díky nimž můžete firmě a svému týmu nejvíce prospět. Pravděpodobně sem bude patřit strategické uvažování, hledání nových obchodních příležitostí, rozvoj vztahů s klíčovými lidmi apod. Každodenní plnění úkolů vašeho týmu zvládnou vaši podřízení. Pokud jim nevěříte, měli byste začít hledat chybu nejdříve u sebe.

Pojmenujte svůj strach

Teprve když si uvědomíte, čeho konkrétně se obáváte, můžete se posunout dál. Využijte následující body a ke každému si napište, jaká konkrétní rizika v souvislosti s nimi vidíte.

Když budu delegovat

  1. Určitý úkol nebude splněn.

  2. Určitý úkol nebude splněn dobře.

  3. Připadám si rozkazovačně.

  4. Připadám si, že obtěžuji ostatní.

  5. Připadám si, že ztrácím kontrolu.

  6. Úkol nebude splněn tak, jak já chci.

Když nebudu delegovat

  1. Budu ve stresu.

  2. Budu trpět nedostatkem spánku.

  3. Budu trpět frustrací.

  4. Mám pocit, že přijdu o možnosti dále růst.

  5. Ztratím kontrolu.

  6. Omezím rozvoj druhých.

Omezte rizika na minimum

Vezměte si svůj seznam rizik a ke každému z nich si napište, jak je můžete minimalizovat, když daný úkol delegujete některému ze členů vašeho týmu. Příklad:

Vnímané riziko: Úkol nebude splněn.

Minimalizace rizika: Nastavím systém průběžné kontroly. Domluvíme se na zaznamenávání pokroků nebo pravidelných poradách.

Vnímané riziko: Úkol nebude splněn dobře.

Minimalizace rizika: Se zaměstnancem, který bude plnit daný úkol, si ujasním, jaká bude moje role. Podle povahy úkolu mohu být direktivní, ale také kouč nebo pouze podpůrný hlas v případě potřeby.

-kk-

Zdroj: Forbes.com - prestižní americký časopis a web věnovaný obchodu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Forbes.com