Nástup kreativní třídy

Podnikovým Indiana Jonesům odzvonilo. Práskat bičem totiž umí každý, motivování zaměstnanců si však od vedení žádá zvláštní přístup. Chceme-li někoho motivovat, musíme mu v první řadě rozumět. Tento názor alespoň na nedávné konferenci serveru **BetterManagement** v Las Vegas vyjádřil významný americký profesor Richard Florida (Carnegie Mellon University), který se zabývá ekonomickým vývojem a napsal mimo jiné úspěšnou publikaci „The Rise of the Creative Class.“

Výkonní ředitelé, informační manažeři a další vedoucí pracovníci musejí podle Floridy pochopit, že ekonomický růst zajišťují zaměstnanci a jejich kreativita, nikoli nejmodernější technologické výdobytky. Úspěšný vedoucí pracovník pak ví, jak využít kreativitu svých zaměstnanců a dokáže tedy řídit to, co Florida nazývá „kreativní třídou“.

Kreativní třídu tvoří podle Floridy lidé, kteří používají své jedinečné vlastnosti ve prospěch firmy, ať už jde o programátory, hudebníky nebo spisovatele. Od roku 1980 se přitom počet osob této třídy jen v USA zdvojnásobil a tito lidé pobírají polovinu veškerých v Americe vyplacených mezd (jako celý průmysl a služby dohromady).

V minulých letech byla motivace zaměstnanců jednoduchá, stačilo nabídnout jim doživotní práci. Kreativní třídu již však materiálními hodnotami uplatit nelze. Nemotivují ji peníze ani akciové opce. Potřebuje vnitřní motivaci a pocit, že dobrovolně dělá to, co má ráda. Richard Florida takovou motivaci shrnuje do tří kroků:

- Nejprve dejte zaměstnancům odpovědnost a nabídněte jim úkoly, které pro ně budou výzvou.
- Pak jim poskytněte možnost jednat flexibilně a pracovat dle vlastního uvážení.
- Nakonec jim umožněte práci s jinými talentovanými lidmi.

**Datum vydání:** X/2003
Zdroj: SearchCIO.com - Novinky, trendy a odborné rady pro IT manažery a pracovníky.
Zobrazit přehled článků ze zdroje SearchCIO.com