Manažer a vyjednavač v jednom: Tipy, jak se naučit efektivně vyjednávat

Manager and negotiator in one: tips on learning to negotiate effectively

Jednou z měkkých dovedností, které musí umět každý úspěšný manažer ovládat, je schopnost vyjednávat. Umění vyjednávat se totiž hodí v každodenní manažerské práci – od komunikace s podřízenými a s ostatními týmy až třeba po řešení sporů mezi členy týmu. Jak se naučit efektivně vyjednávat? Zde je několik tipů.

Choďte na schůzky připraveni

Prvním (a možná nejdůležitějším) bodem v umění vyjednávat je podle Addicted2Success.com příprava. Čím více budete chodit připraveni na vyjednávání, tím spíše vás nic nepřekvapí a budete schopni najít ideální řešení.

Udržujte emoce na uzdě

Pokuste se nebrat si nic z vyjednávání osobně. A udržujte při vyjednávání chladnou hlavu. Vaše rozpoložení má totiž do velké míry vliv i na to, jak moc se se emocemi nechají unést ostatní účastníci jednání.

Snažte se zjistit, jaké jsou skutečné motivace všech zúčastněných

Lidé mají často při vyjednávání specifické požadavky, které ostatním účastníkům jednání nedávají příliš smysl a nechápou, proč na nich tolik lpí. Často se totiž za nimi skrývají hlubší pohnutky a motivace, o kterých ostatní neví. Snažte se jít do jádra problému, odložte na chvíli stranou konkrétní požadavky všech účastníků a snažte se zjistit, o co primárně jim skutečně jde.

Hledejte kompromis

Cílem vyjednávání není dosáhnout svého. Cílem je najít takové řešení, které bude schůdné pro všechny. Zkuste se na problém podívat ze zcela nové perspektivy a najít kompromis, který ještě třeba nikoho ani nenapadl, ale který bude tím nejlepším řešením pro všechny strany.

Z každého vyjednávání se ponaučte

Abyste své vyjednávací schopnosti dlouhodobě zlepšovali, je nutné se z proběhlých vyjednávání poučit. Po každém vyjednávání se sami sebe zeptejte, co jste zanedbali nebo podcenili, co byste mohli udělat lépe a co se vám naopak povedlo.

 

-mm-

 

Manager and negotiator in one: tips on learning to negotiate effectively

One of the soft skills every successful manager must master is the ability to negotiate. The art of negotiating is useful in everyday managerial work, from communication with subordinates and other teams to resolving disputes between team members. How can you learn to negotiate effectively? Here are some tips.

Come to meetings prepared

The first and perhaps most important aspect of negotiations, according to Addicted2Success.com, is preparation. The better prepared you are, the less the likelihood of your being caught off guard and the more likely you will be able to find the optimal solution.

Keep emotions in check

Try not to take anything from a negotiation personally and maintain a calm demeanour throughout. Your emotional state has a significant influence on the extent to which other participants allow themselves to be swayed by emotions during the discussion.

Seek to understand the true motivations of all participants

People often have specific demands during negotiations that may seem illogical to others who do not understand why these demands are so important. Frequently, they are rooted in deeper motivations and reasons others are unaware of. Strive to get to the heart of the matter, set aside specific requests for a moment, and determine what is truly important to each party.

Seek compromise

The aim of negotiation is not to win at all costs; rather it is to find a solution acceptable to everyone. Try approaching the problem from a completely new perspective and find a compromise no one may have yet considered but it represents the best outcome for all parties involved.

Learn from every negotiation

To continuously improve your negotiating skills, it is essential to learn from each negotiation. Always ask yourself afterwards what you overlooked or underestimated, what you could have done better and, on the contrary, what went well.

 

-mm-

 

Article source Addicted2Success - web focused on personal development and reaching success in business and life
Read more articles from Addicted2Success