Manažer nemusí mít rád své podřízené

Každý v životě narazí na někoho, kdo mu z nějakého důvodu nesedne, a práce není výjimkou. Nesympatického kolegu většinou zvládneme bez problémů, co ale dělat, pokud máte jako manažer řídit někoho, koho prostě nesnášíte?

V první řadě si uvědomte, že jde o poměrně běžnou situaci. Chcete-li ji zvládnout, musíte začít tím, že si ujasníte, proč vám vlastně dotyčný vadí. Možnosti jsou v zásadě dvě – buď je důvodem něco pracovního nebo osobního.

Manažerům většinou vadí přístup podřízeného k práci, nikoli celá jeho osobnost. Někdy však dojde ke skutečnému střetu výrazně odlišných osobností a konflikt se rozvíjí v osobní rovině.

V obou případech může pomoci, když změníte své uvažování a připustíte si, že vzájemné sympatie nejsou podmínkou úspěšné spolupráce.

Ilustrační snímek

Chovejte se profesionálně

Práce manažera není o tom, zda má někoho rád, nebo ne. Jeho úkolem je rozvíjet tým a pomáhat všem jeho členům, aby ve svých rolích uspěli.

Skutečný lídr dokáže ze svých negativních pocitů vůči podřízenému udělat výhodu. Sleduje jeho chování a naučí se rozpoznávat, co je pouze důsledkem špatných interpersonálních či jiných dovedností, a co je osobnostní rys.

Na odlišné osobnostní rysy nahlížejte jako na možnost, jak dosahovat vyšší kreativity a lepších výsledků pro firmu. Nedostatky v komunikaci a pracovních výkonech řešte zpětnou vazbou.

Naslouchejte

Pokud jste zkoušeli zachovat profesionální přístup, ale ve vztahu s podřízeným stále cítíte napětí, promluvte si. Nečekejte, že toto téma bude s vámi otevírat sám podřízený.

Sejděte se s podřízeným mezi čtyřma očima, vyzdvihněte jeho silné stránky a zeptejte se, co by ve své práci rád zlepšil, a jak by se chtěl dále rozvíjet. Naslouchejte a dejte najevo, že vás zajímají jeho názory.

Zpětnou vazbu k chování, které považujete za negativní, otevírejte až ve chvíli, kdy k němu dojde.

Buďte moudřejší a ustupte

Pokud se ani nyní situace nezlepší a je zřejmé, že vaše antipatie jsou vzájemné, musíte to být vy, kdo ustoupí. Zeptejte se dotyčného, co vy osobně můžete udělat pro to, aby se váš pracovní vztah zlepšil.

Nejprve poslouchejte a snažte se pochopit všechny souvislosti z pohledu podřízeného. Svůj vlastní pohled si nechte na později.

Nejde o to, abyste ukázali, že máte pravdu. Vaším cílem je najít pochopení a situaci vyřešit.

Nikdy neuděláte chybu, když budete připomínat svá očekávání. Mluvte o tom, jaké standardy kultury, chování a výkonnosti ve svém týmu očekáváte.

-kk-

Zdroj: Fast Company - portál předního amerického magazínu pro manažery
Zobrazit přehled článků ze zdroje Fast Company