Lekce emoční inteligence pro řešení konfliktů

Ilustrační snímek

Míra naší schopnosti řešit konflikty rozhoduje o tom, jak moc nám druzí lidé budou důvěřovat, jak velký respekt si u nich získáme a jak úspěšnou spolupráci nastavíme. Chceme-li konflikty zvládat dobře, musíme umět ovládat své emoce. Začít můžeme tím, že nebudeme opakovat stále tytéž chyby. Server Forbes.com upozornil na následující chyby při řešení konfliktů, které emočně inteligentní lidé nedělají. Přinesl také doporučení, jaké vhodnější alternativy chování zvolit.

Příliš tvrdá upřímnost

Jistě znáte tu situaci, kdy jste již několikrát žádali kolegu, aby něco udělal, ale nic se neděje. Pak často následuje výbuch hněvu a označení kolegy za neschopného či bezohledného. Máte pocit, že musíte nějak dát najevo, že vám jeho přehlížení vadí. Tento pocit je správný a upřímnost je na místě, výbuch hněvu však nikoli. I velmi nepříjemnou záležitost lze vyjádřit v klidu. Lidem nevadí nepříjemný obsah vašich slov, ale záměr, který za nimi vidí. Zůstanete-li tedy v klidu, nestáhnou se automaticky do defenzivy.

Strojený popis pocitů

Poradci v oblasti komunikace často radí začít řešení konfliktní situace popisem vašich nepříjemných pocitů. Tato technika však nefunguje. Vaše okolí to bude vnímat jako naučené fráze, které je rozčílí či zmatou. Mnohem lepší je proto zaměřit se na fakta. Chcete-li zvládnout složitý rozhovor, předem si připravte základní informace, o kterých chcete mluvit.

Defenzivní postoj

Pokud má někdo odlišný názor, máme automaticky tendenci stavět se do defenzivy a bojovat za správnost toto svého. Defenzivní postoj je však přímou cestou k neúspěchu. Učte se druhé nejprve vyslechnout a snažit se pochopit jejich postoje. Když uvidí, že jim nasloucháte, budou i oni více naslouchat vám.

Obviňování sebe či druhých

Cítíme-li ohrožení, začínáme obviňovat ostatní lidi kolem sebe za své problémy. Konflikt však můžeme vyřešit jen tehdy, pokud si nejprve uvědomíme, jakou roli v něm hrajeme my sami. Opačný extrém je obviňování pouze sebe sama. Někdy máme strach, že vše je jen naše chyba a když se ozveme, všechno ještě zhoršíme. Ve skutečnosti bychom však měli cítit obavy z toho, když se neozveme. Teprve pak je totiž možné něco řešit, samozřejmě v klidu. Vyhýbat se konfliktům není správné.

-kk-

Zdroj: Forbes.com - prestižní americký časopis a web věnovaný obchodu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Forbes.com