Jak na zaměstnance potížistu

Představme si zaměstnance, který navštíví nadřízeného s tím, že kvůli své pracovní směně nemůže dostatečně pečovat o děti před odchodem a po návratu ze školy. Nadřízený mu upraví rozvrh jen dočasně a vysvětlí, že podobný problém má dalších pět zaměstnanců. Od té doby se však zaměstnanec k šéfovi staví negativně, otevřeně vyvolává i fyzické konfrontace a provokuje při každé příležitosti. Nadřízený se následně dozvídá, že zaměstnanci vadí dočasnost opatření a pokládá nadřízeného za ničitele své rodiny. Začíná pak tvrdit, že je nemocen a poškozuje pracovní rozvrh celé firmy. Přesně takovou situaci se článek snaží řešit.

Celý problém představuje tři manažerské výzvy. První je pružná pracovní doba, druhým neobvyklé negativní chování a požadavky zaměstnance a třetím pokles morálky ostatních zaměstnanců, kteří všemu přihlížejí. nejprve je třeba zabývat se nevhodným chováním zaměstnance, které může vést až k emocionální újmě zúčastněných osob, zničení majetku, soudním sporům, nebo snížení produktivity. Nejprve je možné konzultovat případ s manažerem lidských zdrojů, manažerem bezpečnosti a právníkem. Pak ale přichází na řadu pozvání zaměstnance a schůzku k osobnímu projednání situace.

Zaměstnanci je třeba osobně vyjádřit pochopení, ale také konkrétně osvětlit dopady jeho negativního přístupu. Pak je třeba dohodnout se na řešení, zejména skončení verbálních útoků a dokládání nemoci potvrzením od lékaře. V případě nesouhlasu by měl být zaměstnanec propuštěn. Dále je nutné sejít se i s ostatními zaměstnanci a ujistit je, že firma dbá o jejich zdraví, bezpečnost a produktivitu. Diskuse s nimi by se měla samozřejmě týkat i pružné pracovní doby.

**Datum vydání:** XII/2003
Zdroj: Entrepreneur.com - portál předního amerického časopisu pro podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Entrepreneur.com