Firmy nevyužívají potenciál online recenzí svých výrobků a služeb

Většina lidí dnes objednává online. Ať už se jedná o potraviny, elektroniku, oblečení, nábytek, ale i služby, vždy se rozmýšlí i na základě recenzí předchozích nakupujících. Mnohdy zákazníci důvěřují online hodnocení více než zkušenosti svých přátel.

Online recenze.

Do popředí internetového prostředí se dostávají především firmy, které si postupem času vybudovaly dobrou “online pověst”, k čemuž výrazně přispívá hodnocení spokojených uživatelů. Nedávná studie společnosti Capterra zjistila, že firmy z těchto recenzí neumí dostatečně čerpat výhody, a tak ztrácí určité příležitosti.

Capterra pracovala s 500 účastníky s cílem definovat důležitost online hodnocení v rámci nákupního a rozhodovacího procesu pro zisk informací, které mohou dodavatelům zboží a služeb pomoci se správným zacházením s online recenzemi.

Co vyplynulo z průzkumu?

  • Zákazníci důvěřují online recenzím více než osobnímu doporučení přátel
    Podle studie čte online recenze před každým nákupem 26 % zákazníků. Naopak pouze 4 % to nikdy neudělala. Zajímavé je, že až 36 % respondentů uvedlo, že by při koupi produktu více věřilo online zákaznickým recenzím než odborným testům či doporučením od přátel.

  • Spokojení zákazníci píší recenze častěji než ti nespokojení
    Podle výsledků studie píší většinu recenzí velmi spokojení nebo velmi nespokojení uživatelé. Častěji však ti spokojení, což ale může být (dle Capterra) u některých způsobeno tím, že za napsání kladného hodnocení dostanou zaplaceno.

  • Polovina zákazníků nikdy neobdržela od společnosti odpověď na hodnocení uživatelů
    Následující zjištění, jak moc může online hodnocení zákazníků ovlivnit pověst podniku, možná některé zaskočí. Dokonce 60 % respondentů uvedlo, že jsou přesvědčeni o tom, že online recenze a zákaznické hodnocení neberou dodavatelé vůbec nebo dostatečně v potaz

  • 23 % společností tvrdí, že na recenze nereagují
    Při průzkumu bylo zjištěno, že 84 % společností nepoužívá software k hodnocení svých zákaznických recenzí. Zároveň 23 % z nich uvedlo, že na recenze nereagují. 9 % nahlašuje nebo rovnou maže negativní příspěvky rovnou.

Základní kameny zákaznických recenzí

Zásadní zjištění, že on-line recenze jsou často důvěryhodnější než názory přátel, vedlo k pojmenování kritérií, podle kterých se zákazníci rozhodují. Účastníci průzkumu měli seřadit pět základních bodů zákaznického hodnocení podle důležitosti. Zde jsou výsledky:  

  • Komentáře v textové podobě (46 %)
  • Hodnocení produktu např. hvězdičkami (29 %)
  • Počet recenzí odeslaných prostřednictvím produktu (15 %)
  • Stáří recenze (8 %)
  • Informace o recenzentovi (2 %)

Vyplývá z toho, že textové recenze jsou důležitější než pouhé hodnocení pomocí hvězd nebo bodů. Uživatelé navíc věnují pozornost počtu recenzí. V průzkumu se 76 % rozhodlo pro produkt, který obdržel o něco horší hodnocení, ale zato na něj bylo třikrát více recenzí. V závislosti na sektoru výrobků uživatelé věnovali různou pozornost stáří ratingu. Vzhledem k době použitelnosti produktu či služby důvěřuje 28 % respondentů pouze recenzím napsaných v posledních třech měsících. Například ale u domácích spotřebičů nebyl kladen důraz na aktuálnost.

Hodnocení uživatelů ovlivňuje viditelnost

Jedním z klíčových důvodů, proč jsou recenze zákazníků tak důležité, je to, že prodejci a dodavatelé profitují zejména z pozitivních recenzí, protože tím ovlivňují viditelnost na Googlu či jiných srovnávačích, které recenze shromažďují. Počet, četnost a různorodost recenzí, jak uvádí společnost Moz, zaměřující se na SEO (Search Engine Optimalization - optimalizace webových stránek pro vyhledávače, pozn.redakce) mají dopad na to, jak vysoko ve vyhledávání je společnost uvedena.

Studie v konečném důsledku pojmenovává to, co by měl pochopit každý dodavatel: on-line hodnocení zákazníků je rozhodující pro pověst firmy, a ti, kdo je neberou v potaz a ignorují je, zásadním způsobem ovlivňují růst svého podnikání a dostatečně nevyužívají jejich potenciál, který jim přináší nové obchodní příležitosti.

-bp-

Zdroj: Onlinemarketing.de - Německý web zaměřený na marketing
Zobrazit přehled článků ze zdroje Onlinemarketing.de