Čtyři otázky, které by si každý manažer měl během krize položit

Skutečně dobrý vedoucí se pozná až ve chvílích krize. Krizový management je totiž úplně jiná disciplína, než řízení lidí za běžné situace. V kritických chvílích musí vedoucí umět dělat i těžká rozhodnutí a často není hned jasné, jestli vybrané řešení bylo to správné nebo ne. Stejně tak je s krizovým řízením často spjatá velmi složitá otázka, jestli upřednostit zájmy firmy anebo jednotlivých pracovníků. Aby manažer dovedl lépe zhodnotit, jestli je jeho vedení během krize dobré nebo ne, a aby si ujasnil, na co by se měl soustředit, měl by si sám sobě položit následující čtyři dotazy.

Ilustrační snímek

Dostáváme moje firma i já svým závazkům a především prioritám, na kterých je naše podnikání vystaveno?

I během krizového řízení by se mělo vedení firmy i manažeři jednotlivých týmů řídit základními prioritami dané společnosti. Alespoň to uvádí ICMI.com Krize totiž dříve nebo později pomine, ale pro udržení integrity vaší firmy i značky zaměstnavatele je nutné, abyste se nevzdálili hodnotám, které vaše firma prosazuje. Zeptejte se tedy sami sebe, jestli se i při řešení krize držíte základních principů spojených s vaší firemní kulturou.  

Existuje nějaký kompromis mezi zájmem firmy a zájmem jednotlivých pracovníků?

Řada manažerů je v krizovém období postavena před dilema, jestli upřednostnit zájmy firmy nebo zájmy zaměstnanců. Tento problém ale většinou mívá ještě jedno možné řešení v podobě jakéhosi kompromisu. Zkuste najít cestu, která je schůdná pro všechny a která uspokojí zájmy společnosti i vašich jednotlivých podřízených.

Lidský kapitál je tím nejdůležitějším a nejcennějším majetkem firmy. Nezahazuji zbytečně potenciál některých pracovníků?

Lidský kapitál, zkušenosti a dovednosti pracovníků je to nejdůležitější, co firma má. I přes ekonomické ztráty či dočasný útlum si totiž společnost může časem znovu vybudovat to, co měla, pokud u ní zůstali kvalitní pracovníci. A naopak – i tu nejlepší firmu s dobrými výsledky mohou dolů stáhnout nemotivovaní a nezkušení pracovníci s tím nesprávným přístupem. Zamyslete se, jestli se nesoustředíte příliš na materiální vlastnictví a zájmy firmy a jestli při řešení krize neupozaďujete potenciál jejího lidského kapitálu.

I když musím dělat nepříjemná a složitá rozhodnutí, činím je transparentně a spravedlivě tak, abych co možná nejméně zmírnil frustrace těch lidí, kteří budou mými rozhodnutími negativně zasaženi?

Rozhodování v době krize je samozřejmě složité. Zároveň ale platí, že i ta nejtěžší rozhodnutí jsou přijata lépe, pokud jsou dobře komunikována a transparentně zdůvodněna. Pokud tedy stojíte před těžkými rozhodnutími a oznámeními, ujistěte se, že je dobře komunikujete a že proti sobě nikoho zbytečně nepoštvete.

 

-mm-

Zdroj: International Customer Management Institute (ICMI) - web mezinárodní organizace sdružující profesionály v oblasti call center
Zobrazit přehled článků ze zdroje International Customer Management Institute (ICMI)