Co u manažerů znamená „jet na autopilota“. A proč se tomu musíte vyhnout

Co znamená výraz „jet na autopilota“, když se bavíme o manažerech? Jak vypadá stagnace u vedoucích pracovníků, proč i manažeři občas ztrácí motivaci vystupovat ze status quo a proč byste se takovému přístupu měli za každou cenu snažit vyhnout?

Ilustrační snímek

Proč lidé preferují status quo?

Jak uvádí článek na webu projektu TED, lidé obecně preferují status quo. Málokdo má skutečně rád změny, protože ty přináší nejistotu. Problém samozřejmě je, že pokud setrváme ve své komfortní zóně příliš dlouho a nemáme snahu nic zásadního kolem sebe měnit, brzy zakrníme a ztratíme krok s dobou. Mnoho zajímavých příležitostí nám unikne čistě kvůli tomu, že jsme příliš pohodlní na to, abychom se odhodlali vystoupit ze svého komfortu.

Co znamená, když manažer jede na autopilota?

„Jet na autopilota“ je stav, který se může stát i manažerům. Většinou se stává vedoucím pracovníkům, kteří jsou již delší dobu na jedné pozici v té stejné firmě. Jejich týmu se často poměrně daří a proto nepociťují žádnou potřebu nic zásadního měnit. Dostávají se tak do stavu jakési stagnace, kdy nezkoumají nové příležitosti, spoléhají na prověřené procesy a nikam svůj tým neposouvají. Chybí jim vize a touha zkoušet nové postupy.

Proč to není v pořádku?

Dříve či později se ale tento přístup manažerovi i celému týmu nevyplatí. Bez jasné a lákavé vize totiž pracovníci brzy ztratí motivaci. Začnou dělat jenom to nejmenší minimum, které se po nich chce, protože jim chybí vidina jakéhokoliv posunu k lepšímu.

Manažer hraje v kreativitě, rozvoji a flexibilitě týmu zcela zásadní roli. Pokud neprosazuje rozvoj a nepomáhá týmu se posouvat směrem dopředu, celý tým se brzy dostane do stavu stagnace.

Jak zabránit tomu, abyste jeli na autopilota?

  • Zajímejte se o nové trendy. Zjišťujte, jaké jsou novinky, a pokoušejte se je začleňovat do chodu vašeho týmu.

  • Podporujte kreativitu u vašich podřízených. Nenechte je pouze dělat tu samou rutinní práci dokola, ale donuťte je přicházet s novými řešeními.

  • Soustřeďte se na rozvoj pracovníků. Nepodceňujte vzdělávání a rozvoj zaměstnanců. Motivujte je, aby si prohlubovali znalosti v oblastech, na které jsou odborníky.

  • Nebojte se chyb. Hlavní zásadou rozvoje a posunu je ochota dělat chyby. Když vystoupíte ze své komfortní zóny a začnete zkoušet nové postupy, určitě spoustu chyb uděláte. To ale nevadí, pokud nejsou fatální a pokud se z nich poučíte. Aplikujte tento přístup nejenom na sebe, ale především na vaše podřízené.

 

-mm-

 

Zdroj: TED.com - nezisková organizace zaměřená na podporu „myšlenek hodných šíření“.
Zobrazit přehled článků ze zdroje TED.com