Co říci, když vznikne konflikt?

Konflikty v týmech jsou nevyhnutelné a každý manažer by je měl vnímat jako příležitosti k diskusi a kreativnímu řešení problémů. To se však snadněji řekne, než udělá. Přečtěte si proto následující tipy, které publikoval server openforum.com v článku s názvem „10 vět, které dokáží vyřešit jakýkoli pracovní problém“.

1. Zajímejte se o podrobnosti vzniku problému

Nechte mluvit dotčeného zaměstnance a poslouchejte. Řekněte například: „Nevěděl jsem, že se toto děje, řekněte mi o tom více.“

2. Dejte najevo, že je třeba se uklidnit

Ukažte, že chcete řešit problémy pouze v klidu. Řekněte například: „Chci si vyslechnout váš názor, ale nejde to, dokud budete křičet.“

3. Slušně vyjádřete nesouhlas

Vyslechněte si zaměstnance a teprve poté vyjádřete svůj případný nesouhlas. Podložte jej argumenty a nenechte si vnutit jiný názor. Řekněte například: „Rozumím vám, ale vidím celou věc jinak.“

4. Dejte najevo, že budete o věcech přemýšlet

Nemusíte hned slibovat, že uděláte vše, jak by si to přáli vaši zaměstnanci. Ukažte ale dobrou vůli. Řekněte například: „Vaše nápady využiji.“

5. Převezměte odpovědnost za řešení konfliktu

Ukažte, že na konfliktu můžete pracovat společně. Řekněte například: „Oba se musíme ještě více snažit, aby se věci napravily.“

6. Hledejte skutečnou příčinu problému

Čím dříve odhalíte skutečný problém, tím dříve jej můžete vyřešit. Zeptejte se například: „Proč se mnou nesouhlasíte?“

7. Dejte prostor k pohledu na problém z širší perspektivy

Ne každý konflikt lze vyřešit hned. Zeptejte se například: „Vidím, že se nyní neshodneme, můžeme tedy o tom mluvit znovu zítra, abychom si mohli promyslet možnosti řešení?“

8. Zamyslete se, co udělat, aby se konflikt již neopakoval

Uznejte, že je třeba hledat cesty, jak předejít dalším podobným konfliktům. Řekněte například: „Pojďme se zaměřit na to, co můžeme udělat, aby se vám to už nestalo.“

9. Ptejte se, co můžete udělat vy

Posuňte svůj zájem z konkrétního konfliktu na proces, jak jej vyřešit. Zeptejte se například: „Jak mohu přispět ke zlepšení komunikace, aby se toto již nestalo?“

10. Ptejte se, jak věci do budoucna usnadnit

Neříkejte, co budete dělat, nechte si poradit. Zeptejte se například: „Co mohu udělat příště, aby to pro vás bylo méně náročné?“

-kk-

Zdroj: OPEN Forum - americký server sdružující komunitu malých a středních podnikatelů
Zobrazit přehled článků ze zdroje OPEN Forum
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace