Proč "mobilní" znamená "jiný"

Jak se dají na Internetu vydělat peníze? Těžko. To mohou potvrdit desítky internetových firem, které vsadily pouze na příjem z reklam. Ten byl nedostatečný a navíc zde neexistoval žádný „běžný“ způsob placení za obsah na Internetu. Pro zákazníky, kteří si chtějí koupit zboží jen za pár dolarů, je nepraktické uvádět do formuláře na webové stránce číslo kreditní karty. Tak v současné době prožívají svůj úpadek některé zpravodajské servery a virtuální obchody a knihami.

Mobilní Internet se v tomto směru jeví trochu slibněji. Jednak se připojení děje z přístroje, který používá pouze jeden člověk a tak zde nehrozí tak velké riziko zneužití, operátor sítě často ví, kdo uvedený člověk je a kde se nachází. Operátoři sítě také mohou rozhodovat o tom, co se na displeji mobilního uživatele objeví.

Lidé také vědí (a již si na to zvykli), že používání mobilního telefonu (či jiného zařízení) stojí peníze a proto není tak obtížné je přimět k placení za poskytované služby. Mobilní operátor má tak větší pravomoci než poskytovatel běžného připojení na Internet.

Článek popisuje modely zisku, které různé společnosti používají. Operátoři mohou sloužit jako zdroj zisku pro jiné internetové společnosti, které s nimi uzavřou smlouvu. Operátor může totiž účtovat zákazníkovi za obsah, který dodal jiný poskytovatel a pak tomuto poskytovateli jen předat peníze. Takto by se mohlo například v budoucnu platit i při nákupu na Internetu – mobilní operátor by zákazníkovi účtoval například zakoupenou knížku tak, jako by to byl drahý telefonní hovor.

**Datum vydání:** X/2001
Zdroj: The Economist - server prestižního britského týdeníku The Economist
Zobrazit přehled článků ze zdroje The Economist