Sedm způsobů, jak může manažer zvýšit svoji emoční inteligenci

Emoční inteligence je schopnost vyznat se v emocích lidí druhých lidí, vnímat je a pracovat s nimi, ale i schopnost vnímat a pracovat se svými vlastními emocemi. Jelikož vedení lidí je ze 70% o komunikaci a z 20% o psychologii, není divu, že vysoká emoční inteligence je pro úspěšné manažery zcela klíčová. Zde je sedm způsobů, jak můžete jako manažer svoji emoční inteligenci zvýšit.

Ilustrační snímek

Tyto tipy přinesl web Harvard Business Review.

Více vnímejte vlastní emoce

Zkuste se více soustředit na to, jak se cítíte. Vnímejte, jakou náladu momentálně máte, proč se takto cítíte a jaký mají vaše emoce vliv na to, co a jak děláte.

Zjistěte, jaké aktivity vám dodávají pozitivní náladu

Uvědomte si, jaké aktivity ve vás vzbuzují špatnou a jaké dobrou náladu. Více se potom věnujte těm aktivitám, které na vás mají pozitivní vliv, a naučte se lépe své emoce aktivně ovládat.

Snažte se vcítit do situace a vnímání druhých

Občas se pokuste vystoupit ze své vlastní hlavy a snažit se vnímat situace, které kolem vás nastávají, očima a emočním prožíváním ostatních lidí – třeba i vašich podřízených.

Naučte se zvládat stresové situace

Tím, že budete lépe vnímat své vlastní emoce, byste měli být schopni i s nimi lépe pracovat. A to vám mimo jiné pomůže lépe zvládat stres. Zkuste najít způsoby, jak stres, ať už v práci nebo osobním životě, můžete zvládat lépe.

Během konverzace více vnímejte emoční stav lidí kolem sebe

Až se budete příště s někým bavit, aktivně se pokoušejte vnímat, jak se dotyčný cítí a co podle signálů, které k vám vysílá, prožívá. Uvidíte, že vám to pomůže lépe na něj působit a zároveň pochopit, proč se chová tak, jak se chová.

Nechte lidi kolem sebe více mluvit a pozorujte jejich pocity

Vhled do emocí lidí kolem sebe nejlépe získáte tak, že je necháte mluvit a nebudete jim skákat do řeči. Pokládejte ostatním otevřené otázky a nechte je rozmluvit, díky čemuž snadněji zjistíte, co prožívají.

Více o svých pocitech mluvte a jděte tak podřízeným příkladem

V neposlední řadě je pro zvýšení emoční inteligence otevřeně o svých pocitech mluvit a probírat je s ostatními. Pokud vás něco naštvalo, zklamalo nebo naopak rozveselilo, mluvte o tom. Půjdete tak i svým podřízeným příkladem a ti pak budou otevřenější k tomu mluvit o svých vlastních emocích.

 

-mm-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review