Jak se v pěti krocích poučit z neúspěchu: Technika, kterou využijí jak manažeři, tak i jejich podřízení

„Cesta k úspěchu je lemovaná dílčími neúspěchy.“ Podobné citáty zaznívají v seberozvojových textech i odborných učebnicích pro manažery poměrně často. A to nejčastěji s poznámkou, že z neúspěchu je potřeba se vždy poučit. Jak se vlastně ale v praxi dá z prohry něco naučit? Ukážeme vám pětibodovou techniku, kterou můžete z pozice manažera jak použít sami, tak ji můžete předat i svým podřízeným.

Ilustrační snímek

Tento text vychází z článku na webu Addicted2Success.com.

Určete, jestli se nejedná jen o vaši představu

V prvé řadě je nutné ujistit se, že se objektivně skutečně jedná o neúspěch. Nebo zda se vám to třeba jen subjektivně zdá. To, že jste třeba podvědomě doufali v lepší výsledek, ještě neznamená, že výsledek, kterého jste dosáhli je nutně špatný. Nejedná se jen o pocit na vaší straně? Není třeba jen potřeba upravit svá očekávání nebo cíle?

Zjistěte, kde se vlastně přesně stala chyba

Pokud se skutečně o neúspěch nebo prohru jedná, je nutné teď zjistit, kde přesně se stala chyba. To, že výsledek nedopadl tak, jak měl, vám ještě samo o sobě nedává dostatečný vhled do toho, co se vlastně stalo. Zjistěte, kde přesně problém nastal a tento problém co nejvíce konkretizujte a kvantifikujte.

Jděte do jádra problému

Abyste se mohli z neúspěchu poučit, nesmíte při analýze problému, který nastal, jenom takříkajíc klouzat po povrchu. Pokud třeba problém nastal, protože někdo něco nestihl, není to dostatečné vysvětlení. Proč to nestihl? Je dotyčný člověk zahlcený prací? Panuje v týmu neefektivní komunikace nebo nemá dotyčný dostatečné znalosti na to, aby úkol zvládl efektivně a rychle sám? Nebo se v týmu špatně delegují úkoly? Ve své analýze musíte jít až k samému jádru problému.

Určete, co příště udělat jinak, aby k problému nedošlo

Nyní, když máte všechny informace popsané výše, může dojít k samotnému momentu poučení. Jasně si řekněte, co příště uděláte jinak, aby k problému nedošlo nebo aby se riziko co nejvíce eliminovalo. Podle závažnosti problému je nutné se dobře rozhodnout, jak zásadní změny v systému vaší práce nebo práce vašeho týmu je potřeba udělat.

Zjistěte, co jste naopak udělali dobře

Celá analýza nesmí být jen o tom, co se neudělalo dobře. Na každém projektu, i tom zdánlivě nejvíce zpackaném, lze najít něco, co jste určitě udělali dobře. I tato „pozitivní analýza“ vám pomůže příště při řešení podobného projektu excelovat. Proto je nutné ji nepodceňovat.



-mm-

Zdroj: Addicted2Success - web věnovaný osobnímu rozvoji a úspěchu v podnikání i životě
Zobrazit přehled článků ze zdroje Addicted2Success