Připravte vašemu publiku interaktivní webinář, na který jen tak nezapomene

Stačí pár drobných úprav v projevu a můžete vašimi online prezentačními schopnostmi zapůsobit na spolupracovníky, klienty i investory.

Ilustrační snímek

Webináře mohou být matoucí, nudné ale i velmi živé a poutavé. I nezáživné téma může řečník otočit v zajímavou problematiku, která účastníky neuspí. Kromě skvělého obsahu zde uvádíme i některé strategie, které vám mohou pomoci připravit nezapomenutelné vystoupení.

Nastavte tón

Začněte nastavením pravidel pro zapojení účastníků a vyzvěte k tomu i samotné účastníky. Například je požádejte, aby se nebáli jít mimo jejich komfortní zónu a vymýšleli své nápady a řešení bez ohledu na to, jak kvalitní mohou být. Nechte je cítit zapojení už od začátku webináře a dejte jim pocit, že žádná myšlenka není špatná.

Sunni Brown, autor knihy The Doodle Revolution: Unlock the Power to Think Differentifer, používá například skvělé „otevírací“ otázky. Mezi ně patří: „Jaký je váš stav mysli?“, „Co vás na této skupině zajímá?“, „Co vám naposledy udělalo radost během karantény?“

Je také užitečné sdílet hned na začátku jednoduchý program. Udržuje vás na trati a dává účastníkům vědomí cíle.

Přijměte jednoduchost

Není nutné webinář zaplnit nejrůznějšími technickými vychytávkami, jen abyste přiměli účastníky k iterakci. V jednoduchosti je krása. Natalie Nixon, prezidentka společnosti Figure 8 Thinking, například na svých workshopech zaměřených na design vyzývá účastníky, aby k interakci používali pouze papír a zvýrazňovač, když přispívají do diskuze.

Stejně tak na platformě Zoom jsou skvělé nástroje, jako interaktivní tabule či případně možnost připojit další platformy jako Mural nebo Miro, které pomohou vyžádat si interakci od účastníků. Je dobré využívat tyto nástroje střídmě, aby se i méně technicky zdatní účastníci cítili komfortně. Můžete se také namísto technologií a množství interaktivní slajdů prezentace zaměřit spíše na konverzaci s účastníky. To často bohatě postačí.

Ticho není trapné

Jsme zvyklí zaplňovat každou prázdnotu a prostor aktivitou a zvukem. To není nutné, zejména na webináři. Vyzkoušejte například pedagogickou techniku zvanou „think-pair-share“. Vyzvěte k otázce a poté účastníkům poskytnete 60 sekund, aby si sami na ni odpověděli. Poté sdílejí odpovědi v menších skupinách a později i ve velké skupině, kdy odpovědi shrnete na jedné obrazovce. Ticho dělá zázraky, které pomáhají lidem strávit informace ve své vlastní mysli.

Propojte publikum

Webináře nejsou o vás. Jde o to, aby si vaši účastníci udělali čas, aby získali nové perspektivy a informace, aby si rozšířili svůj vlastní fond znalostí. Optimalizujte menší „breakout sessions“. Funkce Breakout room ve zmiňovaném nástroji Zoom umožní účastníkům vzájemné spojení s novými kontakty a podnítí interakci a zamyšlení nad tématy. Nezapomeňte svou agendu také doplnit o otázky publika.

Časové limity jsou váš přítel

Vaši účastníci budou ohromeni tím, čeho mohou dosáhnout v krátkém a jasně omezeném čase, který jim vyhradíte například pro diskuzi. Zároveň také počítejte, že například v hodinovém webináři potřebujete váš obsah naplánovat na 45 minut. Nikdy nezačínejte přesně včas, pokud chcete mít publikum dobře zapojené. Nechte čas účastníkům, kteří se například potýkají s technickými obtížemi pro připojení a dejte také prostor pro dotazy na konci. Pokud je váš webinář delší, nevynechejte přestávky, aby vaše publikum udrželo déle pozornost.

 


-bb-

 

 

Zdroj: Inc.com - portál amerického magazínu Inc. pro začínajcí podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Inc.com