Zpětná vazba je věcí pocitu bezpečí

Ilustrační snímek

Většina lidí se vyhýbá zpětné vazbě, protože ji spojuje s negativními emocemi. Ať už máme zpětnou vazbu předávat nebo přijímat, obojí je nám nepříjemné. Zpětná vazba však nemusí být nic nepříjemného ani bolestivého. Za správných podmínek je to ideální nástroj, jak splnit většině lidí přání slyšet pravdu o tom, co si o nich myslí druzí.

Během let jsem pracoval s desítkami seniorních manažerů a nejčastěji si stěžovali, že jim lidé neříkají pravdu,“ vysvětluje americký odborník na zvyšování firemní výkonnosti Joseph Grenny ve svém nedávném článku na serveru Harvard Business Review. Spouštěčem nepříjemného pocitu ze zpětné vazby podle něho není samotné sdělení, ale to, jak bezpečně se lidé cítí, když si dané sdělení vyslechnou. Když se cítí psychicky bezpečně, přijmou i nepříjemnou pravdu. Jak toho dosáhnout? Vezměte v úvahu následující tři principy.

1. Nemůžete přimět druhé, aby se cítili bezpečně

Své emoce řídí každý sám. Každý sám pracuje se svým strachem a rozhoduje o tom, jak se bude cítit.

2. Můžete druhým pomoci, aby se cítili bezpečněji

Existují různé kroky, které můžete podniknout, aby se ostatní cítili bezpečněji, když jim budete sdělovat zpětnou vazbu. Jedním z nich je nejprve oznámit váš záměr, aby se dotyčný mohl psychicky připravit na vaši zpětnou vazbu. Další způsob je požádat o svolení, zda můžete zpětnou vazbu předat.

3. Můžete přimět sami sebe cítit se bezpečně

Neobviňuje druhé z toho, že ve vás vyvolávají negativní emoce. Najděte si vlastní způsob, jak se ke zpětné vazbě postavit čelem a naslouchat. Pokud nejste připraveni na zpětnou vazbu, řekněte to. Domluvte se na vhodnější dobu. Je mnohem lepší ukázat určitou zranitelnost, než se stavět na odpor všemu, co vyslechnete. Nejlepší obranou je zvědavost. Ptejte se, žádejte o konkrétní příklady. Váš první úkol je načerpat informace, teprve poté můžete zvažovat, zda souhlasíte, nebo ne.

 

Autor a knihy

Joseph Grenny je americký odborník na zvyšování firemní výkonnosti. Jeho společnost VitalSmarts proškolila stovky manažerů z celého světa a iniciovala vydání řady úspěšných knih na téma řízení lidí a firem. Některé knihy, pod nimiž je podepsán kolektiv poradců VitalSmarts Kerry Patterson, Joseph Grenny, David Maxfield, Ron McMillan a Al Switzler, vyšly i v českém překladu v nakladatelství Management Press.

Byla to například kniha Mistři ovlivňování aneb umění změnit téměř vše (Influencer. The Power to Change Anything, 2012), kniha Jak mluvit, když o něco jde – Klíčové rozhovory v práci i v životě (Crucial Conversations: Tools for Talking When Stakes Are High, 2013) či kniha Zásadní odpovědnost: Jak řešit nesplněné sliby a nepřijatelné chování (Crucial Accountability: Tools for Resolving Violated Expectations, Broken Commitments, and Bad Behavior, 2014).

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review