Umět mluvit nestačí, lídr musí umět i psát

Komunikační dovednosti jsou nezbytným předpokladem úspěchu každého lídra a jeho organizace. Mnozí lídři si však ztotožňují schopnost komunikovat pouze se schopností mluvit a zapomínají na to, že by měli umět také psát. Právě nedostatečné dovednosti lídrů v oblasti písemného projevu totiž patří k hlavním příčinám frustrace, zmatenosti a ztráty angažovanosti zaměstnanců. Mohou také za to, že projekty nejsou dokončovány včas a zbytečně se prodražují. Upozornil na to zajímavý článek na serveru Refresher.com.

Souvisle a logicky formulovaný písemný projev lídrů v dopisech, zprávách, e-mailech a dalších textech je o to vzácnější, že většinu dokumentů za ně často píší podřízení. Když pak lídři sami musejí něco napsat, jsou jejich texty nejen plné gramatických a typografických chyb, ale také nedokáží jasně formulovat příslušné sdělení.

Zjistěte, jak na tom jste

Zkuste se zeptat svého týmu, jak srozumitelné jsou pro ně vaše písemná sdělení. Zajímejte se, kolik času tráví tím, než si ujasní, co po nich chcete. Jakmile se ukáže, že váš chabý písemný projev vede k plýtvání jejich časem, zažněte s tím něco dělat. Možná už jste dokonce ve fázi, kdy se vaši lidé prostě přestali snažit dešifrovat vaše písemná sdělení a řídí se pravidlem, že pokud budete chtít něco opravdu důležitého, řeknete jim to ústně.

Zamyslete se také nad tím, jaký dopad má vaše úroveň psaní na vztahy s obchodními partnery či kolegy, s nimiž spolupracujete na projektech. Zatímco dobrý písemný projev jasně definuje očekávání, případné změny a důležité termíny, špatný písemný projev vás všechny jen stojí více úsilí, času a peněz. Není čas to změnit?

-kk-

Zdroj: The CEO Refresher - americký server věnovaný managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje The CEO Refresher