Těchto chyb na závěr vaší prezentace byste se měli vyvarovat

Vaše publikum si často poslední slova pamatuje nejdéle. Seznamte se s pěti běžnými chybami, kterým byste se na konci vašeho vystoupení měli vyhnout.

Ilustrační snímek

Neříkejte jen: „Děkuji.“

Poděkování divákům na závěr obecně není špatné, ale nepomůže vašemu publiku získat ten správný silný zážitek na závěr. Aby byl váš projev účinnější, shrňte svou zprávu do několika jednoduchých vět. Poté poskytněte další užitečné kroky, které může publikum podniknout. Až poté zakončete váš výstup slovem: „děkuji“.

Necháváte otevřené konce

Ujistěte se, že jste pokryli všechny body, které zmíníte v začátku. Pokud řeknete, že se chystáte projít čtyři témata, ale pak zmíníte jen tři, vaše publikum si toho všimne. Budou nakonec tak zaneprázdněni přemýšlením, co se stalo s posledním bodem, že si nebudou pamatovat ty ostatní.

Pokud zapomenete a nemůžete v průběhu přijít s nápadem, jak plynule přidat svůj bod navíc, s klidným hlasem řekněte publiku, že jste na jeden bod zapomněli, ale teď jej doplníte. Ocení transparentnost i další informace. A svůj projev ukončíte, aniž byste cokoliv opomenuli.

Nepoužíváte intonaci a řeč těla

Vaše publikum vnímá nejen to, co říkáte, ale i to, jak to říkáte. Pomocí tónu hlasu a intonace signalizujete další vývoj projevu. Tady také hraje roli vaše řeč těla. Pokud jste ve fyzickém prostoru, můžete například vzít vaše poznámky do ruky nebo shrnout dokumenty na stranu.  Ve virtuálním prostředí můžete naopak před závěrečným sdělením udělat krátkou pauzu a poté lehce zvýšit hlas a s důrazem podat konečný výstup. Tato taktika vzbudí pozornost diváků na závěr vaší prezentace, a to přesně chcete.

Chybí vám shrnutí

Hlavní téma vaší prezentace by mělo být naprosto zřejmé každému. Zdůrazněte hlavní poselství svému publiku. Každá část vaší řeči by se měla vázat zpět k ústřednímu bodu. Ujistěte se, že máte jasno v tom, jak vaše dílčí body podporují nebo souvisí s touto hlavní zprávou. Konec vaší prezentace by měl celé toto téma shrnout.

Zapomněli jste na výzvu k akci

Smyslem výstupu je přimět lidi, aby jednali. Přemýšlejte o vašem projevu jako o prodejní prezentaci. Rozhodněte se, jakou akci má vaše publikum podniknout, a poté ho k tomu přimějte. Mělo by se jednat o silné a rozhodné prohlášení. Buďte jasní a přímí.

 

 

-bb-

 

Zdroj: BrianTracy.com - blog předního světového odborníka na rozvoj lidského potenciálu a osobní efektivity
Zobrazit přehled článků ze zdroje BrianTracy.com