Správný kouč musí být především prozíravý

Ilustrační snímek

„Prosím, jen ne žádného dalšího psychologa, který mi vymluví díru do hlavy.“ Také jste se už pokoušeli nalézt toho správného kouče, který by byl naladěn na podobnou vlnu jako vy a dokázal lépe porozumět vašemu problému a pomohl vám tak nalézt pokud možno nejlepší řešení?

Manažerský koučink je oblíbená aktivita mnoha specialistů, kteří se až donedávna orientovali na psychologické problémy a jejich řešení. Alespoň to se domnívá Doug Riddle, profesionální lektor mezinárodní koučovací společnosti CCL, jehož doménou je orientace na leadership koučink. V rámci serveru Leading Effectively na toto téma publikoval několik tipů.

Pokud se ještě na chvíli zamyslíme nad paralelou psycholog-kouč, nezní to zase tak zvláštně, ne? Však tito lidé mají k procesům odehrávajícím se v mozku blízko jako nikdo z nás a řešení lidských problémů jim také není cizí. Ano, to je pravda. V mnoha případech ale postrádají zcela zásadní fakt, a to porozumění sféře businessu.

Podle Riddla není z tohoto pohledu jiné řešení než spolupracovat s kouči s předchozí praxí z reálného obchodního prostředí. Občas se musí sice přiučit něco nového, aby byli schopni poskytnout efektivní pomoc manažerovi/lídrovi, který ji potřebuje. Rozdíl je však v tom, že oni vidí svět businessu podobnýma očima jako vy.

Jakmile začnete nastavovat parametry pro výběr toho správného kouče právě pro vás, nezapomeňte, že jeho silná schopnost vás nasměrovat správným směrem nezáleží pouze na tom, jestli má nebo nemá reálnou praxi v obchodním světě. Chcete-li být úspěšný lídr, budete potřebovat více než to. Zde je několik klíčových faktorů, které pomohou z obchodních zkušeností vytvořit obchodní prozíravost a tedy učinit z lektora osobu, která je skutečně schopna vám radit:

1. Nejdůležitějším faktorem obchodní prozíravosti je schopnost velmi dobře pochopit, jakým způsobem určitá společnost generuje zisk, co vytváří/přináší zákazníkům a jak se odlišuje od konkurenčních strategií.

2. Dalším elementem je znalost trhu a okolí, ve kterém se vaše společnost pohybuje. Zná vaše konkurenty? A co dynamiku obchodních vztahů? To vše jsou základní znalosti, kterými by vás měl správný kouč disponovat.

3. Třetí prvek je ponechán samotnému businessu. Jaké jsou klíčové procesy uvnitř podniku a na jakém principu je vytvářena přidaná hodnota. Je nutné chápat celý systém základních operací v podniku, tedy výzkum, prodej, marketing, dodavatelský řetězec, lidské zdroje, produkci…

4. Posledním elementem je jazyk, myšleno tedy jazyk organizace patřící do firemní identity společnosti. Jaké jsou formální i neformální gesta, etika…? Mnohé tyto elementy jsou velmi dynamické a jiné jsou ve firmě po léta zaběhlým řádem.

Správný poradce by vám měl poskytnout nejen obecné řešení, ale radu šitou vám na míru a ideálně založenou na praktickém ověřeném příkladu z praxe.

Jaká je vaše zkušenost s výběrem kouče? Na čem selhala/uspěla jeho schopnost vám poskytnout dobrou radu?

-bn-

Zdroj: CCL Blog - oficiální blog instituce Center for Creative Leadership (CCL®)
Zobrazit přehled článků ze zdroje CCL Blog