Příběh jednoho vystoupení (1/2): Na co si vzpomněl nervózní profesor

Když se zamyslíte nad emocemi svých posluchačů, bude pro vás jednodušší ukázat, že jste zranitelní. Ukázat vlastní zranitelnost přitom může být nezbytné, jakkoli je to děsivá představa. Klíčem k úspěchu je totiž ukázat publiku, že víte, jak se na vás dívají – a že jste nakonec také člověk.

Ilustrační snímek

Adam Grant, profesor organizační a manažerské psychologie na Wharton School v rámci Pensylvánské university vzpomíná v článku na webu této školy, jak se mu před vystoupením v zákulisí najednou rozbušilo srdce. Ale jak to?

Měl za sebou přece už tolik projevů, celé stovky. Nic naplat, dnes mělo publikum být obzvláště náročné. Byli to totiž lidé, kteří zajišťují TED talks. Tito lidé se působivými vystoupeními a projevy zabývají profesionálně – a teď, na jejich týmovém setkání, je měl Grant ohromit.

Je to o publiku, ne o vás

Tehdy si vzpomněl, co se naučil od brilantního ekonoma Mohameda El-Eriana, který je považován za toho nejpokornějšího mezi top experty. A právě tento ekonom měl nedávno promluvit o globální ekonomice.

Jeho publikum byli obchodníci, o kterých je velmi dobře známo, že jejich pozornost je extrémně krátká a vrtkavá. Navíc už popíjeli koktejly a řečníkům na jejich setkání nikdy moc respektu neprojevovali. Proto, když se El-Elrian dostal na jeviště, řekl, že se bojí. Řekl, že mu organizátoři prozradili, že publikum jeho řeč vlastně moc nezajímá a že může dojít k nepříjemnostem (na předcházející konferenci na řečníka publikum házelo jídlo). Poté pokračoval tím, že v případě potřeby použije řečnický pult jako štít a že i tak je připraven je uspat svými 60 slidy.

A pak přišel magický okamžik – diváci se rozesmáli. El-Elrian je ujistil, že jen vtipkuje. A potom už začal mluvit o ekonomických záležitostech, o kterých si myslel, že by je obchodníci mohli považovat za zajímavé a užitečné. Výsledek? Publikum ho pozorně sledovalo více než 30 minut, po celou dobu jeho vystoupení. A ještě po dalších 20 minutách, kdy mohli pokládat otázky, se stále ještě mnoho obchodníků hlásilo.

 

Adam Grant

Adam Grant je nejmladším profesorem americké Wharton School při University of Pennsylvania, kde se věnuje organizační a manažerské psychologii. Pravidelně publikuje v odborném tisku a je nositelem řady ocenění za výzkum ve svém oboru. Světově známým se stal díky knize Give and Take: Why Helping Others Drives Our Success, která se stala bestsellerem v žebříčku deníků New York Times a Wall Street Journal a jako jednu z nejlepších knih v oboru managementu a obchodu ji doporučuje i časopis Fortune nebo Harvard Business Review. Vyšla v 32 jazycích včetně češtiny (Dávat a brát, BizBooks, 2013). V 2016 únoru vydal druhou knihu s názvem Originals: How Non-Conformists Move the World.

Knihy

GRANT, ADAM: Give and Take: Why Helping Others Drives Our Success. New York: Penguin Books, 2013. 320 s.

GRANT, ADAM: Dávat a brát: Skrytá dynamika úspěchu, Praha: BizBooks, 2013. 312 s.

GRANT, ADAM: Originals: How Non-Conformists Move the World. New York: Penguin Books, 2016. 336 s.

-jk-

Zdroj: Knowledge@Wharton - odborný portál přední světové obchodní školy Wharton při University of Pennsylvania
Zobrazit přehled článků ze zdroje Knowledge@Wharton

Články v sérii

Aktuální

Příběh jednoho vystoupení (1/2): Na co si vzpomněl nervózní profesor

Aktuální

Příběh jednoho vystoupení (2/2): Buďte zranitelní a rozesmějte publikum