Nejjednodušší způsob jak snížit napětí? Pracujte všímavě

Forbes o tom píše, Google už nějakou dobu aplikuje a nějakou dobu i bezpočet dalších serverů šíří do světa tuto myšlenku, například The Daily Muse. Ten pevně věří, že všímavost (mindfulness) v pracovním prostředí se nestane jen dalším z krátkodobých buzzwords, která po určité době zase vyšumí.

Už jste se někdy cítili opravdu nepříjemně po vážném rozhovoru s nadřízeným? Obáváte se, co může nastat, pokud ve firmě nastane restrukturalizace? Nebo vůbec netušíte, jak se budete cítit v nové pozici? Všechny tyto situace jsou neodmyslitelně spjaty s pocity nejistoty či stresu a zvyšují hladinu vaší úzkosti.

Pokud bojujete s podobnými myšlenkami, všímavost by vám mohl pomoci. Podle Mayo Clinic je tento princip založen na intenzivním uvědomování a procítění každého okamžiku bez interpretace a soudů. A právě toto soustavné uvědomování lze efektivně využít k redukci stresu, sebepodceňování a zlepšení kvality života. Není samozřejmě možné naučit se to přes noc, ale faktem je, že se této schopnosti dá v jistém smyslu naučit. Jak?

1. Jste pravák? Zkuste levou

Vyzkoušejte si jednoduché aktivity jako vytáčení čísla nebo psaní krátkých zpráv s použitím nedominantní ruky. Proč? Je to skvělá ukázka toho, kolik nevědomých pohybů provází naše životy. Nemusíme přemýšlet dvakrát nad tím, jak používat svou dominantní končetinu, ale v opačném případě si musíme mnohé pohyby násobně uvědomovat. Je to nová zkušenost…

2. Nasajte poznatky

Konverzujete-li s někým, oprostěte se od užití elektronických zařízení, psaní poznámek a věnujte veškerou pozornost druhé osobě. K čemu je to dobré? Tento typ soustředěného naslouchání vyžaduje uklidnit tělo i mysl a díky plné pozornosti budete lépe schopni přijmout to, co druhá osoba říká.

3. Poslouchejte okolí

Zkuste si zajít na oběd pro jednou samia naslouchejte okolnímu dění a zvukům. Nepřemýšlejte nad tím, co každý signál značí a odkud přichází. Pouze poslouchejte, jakoby to bylo poprvé, co něco takového slyšíte. Vědomé poslouchání je dalším z nástrojů, který znovu zklidní vaši mysl, pokud uvízla v napětí a stresu z předchozích i budoucích aktivit.

4. Zaujměte postoj

Dbejte na držení těla během pracovního dne. Pokud se hrbíte, narovnejte se. Doktor Jan Chozen Bays, autor knihy How to Train a Wild Elephant věnující se metodě všímavosti věří, že postoj je přímo spjat s pozorností. Pokud zlepšíte postoj, pravděpodobně zvýšíte také vaši pozornost a uvědomění současnosti.

5. Dýchejte zhluboka

Než zvednete zvonící telefon, třikrát se zhluboka nadýchněte se. Pomůže vám to naladit mysl a zlepšit pozornost vůči následnému hovoru. Díky tomu zvládnete volajícímu odpovídat s větším klidem, laskavostí a otevřeností než kdybyste do hovoru promítali stres všedního dne.

Cítíte se uvědomělejší? Pak byste po týdnu měli pocítit rozdíl. Vaše pracovní starosti nezmizí, ale tyto metody vám pomohou je více rozptýlit díky plné soustředěnosti na aktuální situaci. Začněte a uvidíte sami, co se stane.

-bn-

Zdroj: The Muse - americký web s tipy pro rozvoj kariéry a dlouhodobý profesionální růst
Zobrazit přehled článků ze zdroje The Muse
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace