Jednotlivec nezmůže nic. Úspěšná firma je úspěšný tým

Ilustrační snímek

Doby, kdy se firmy potýkaly s problémy, které dokázal vyřešit jeden člověk, jsou nenávratně pryč. Složité problémy dnes řeší celé týmy lidí a již dávno neplatí, že by jeden génius mohl dosáhnout lepších výsledků než sehraný tým. Nejlepší zaměstnance neodlišuje od ostatních vysoké IQ, ale schopnost pracovat v týmu.

Myslí si to alespoň Jim Whitehurst, výkonný ředitel společnosti Red Hat, která patří k předním poskytovatelům open source softwaru pro podnikové IT. Jedna z jejích největších světových poboček se nachází v Brně.

V článku pro server Harvard Business Review zdůraznil Jim Whitehurst dovednosti, které by firmy měly považovat za prioritní, školit je a také odměňovat, pokud chtějí dosáhnout vysoké úrovně týmové práce a tím i konkurenční výhody.

1. Aktivní naslouchání

Dobré týmy tvoří lidé, kteří umějí dobře naslouchat. Příkladem této dovednosti může být to, když si děláte poznámky na poradách. Nadřízení tím dávají najevo podřízeným, že se nebojí přiznat, že nevědí všechno. A navíc to usnadňuje následnou komunikaci o tom, co kdo řekl a jak tomu druzí rozumějí.

2. Upřímná zpětná vazba

Zpětná vazba v týmech musí být neustálá, nelze čekat například na výroční hodnocení výkonnosti. Manažeři by měli vést své lidi k tomu, aby otevřeně komunikovali a navzájem se nejen kritizovali, ale hlavně chválili. Zároveň je třeba zdůraznit, že nejde o nic osobního.

3. Úspěch v podobě pomoci týmu

Týmový hráč se nebojí říci, že něco nezná. Naopak o tom mluví a hledá řešení s pomocí kolegů. Manažeři by měli vést své podřízené také k tomu, aby usilovali o společný úspěch, nikoli zviditelnění sebe sama.

Více o tom, jak Jim Whitehurst uplatňuje pravidla týmové práce v praxi si můžete přečíst v knize The Open Organization, kterou právě vydal.

Kniha

WHITEHURST, J.: The Open Organization, Boston: Harvard Business Review Press, 2015. 256 s.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review