Je lhaní na pracovišti přijatelné?

Ilustrační snímek

Všichni v práci čas od času nemluvíme pravdu. Přeháníme nebo naopak vědomě vypouštíme některé skutečnosti, abychom se vyhnuli nepříjemnostem, ukázali sami sebe v lepším světle nebo chránili druhé. Jsou tedy některé lži oprávněné?

Na tuto otázku se zaměřila Carol Kinsey Gomanová, autorka knihy s názvem The Truth About Lies in the Workplace: How to Spot Liars and What to Do About Them. V této knize o odhalování lží na pracovištích shrnuje své závěry z rozhovorů s 547 manažery. Pro server Forbes.com pak shrnula nejčastější důvody, které vedou manažery k přesvědčení, že lhát je někdy správné. Souhlasíte s nimi?

1. Když existují zbytečná pravidla, která dělají ze zaměstnanců lháře

Typickým příkladem je situace, kdy je zaměstnanec vyčerpán a potřeboval by si vzít den volna. Firma mu však nenabízí žádnou formu sick days.

2. Když by nadřízený neunesl pravdu

Mnozí z nás zažili šéfy, kteří nedokáží přijmout špatné zprávy jinak než výbuchem řevu. Nelze se pak divit, že již nechceme stejnou situaci opakovat.

3. Když nadřízený někomu nadržuje

Jakmile podřízení vidí, že jejich šéf upřednostňuje některé zaměstnance před jinými, přestává jim být lhaní takovému šéfovi divné.

4. Když firemní kultura netoleruje chyby

Nikdo nebude přiznávat chybu tam, kde jsou chyby zakázány.

5. Když se pořádají zbytečné porady

Účastníci zbytečných porad často lžou, aby mohli odejít dříve na jinou (neexistující) poradu. Lžou i předem, aby nemuseli chodit vůbec.

6. Když lžou vedoucí pracovníci

Když podřízení vidí, že si jejich nadřízení lžou i mezi sebou, vezmou si z nich dříve či později příklad.

7. Když je upřímnost považována za nebezpečnou

Mnozí zaměstnanci při odchodu uvádějí vágní důvody. Kdyby měli uvádět skutečné důvody, byla by to kariérní sebevražda.

-kk-

Zdroj: Forbes.com - prestižní americký časopis a web věnovaný obchodu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Forbes.com