Jak vypadá vyhoření u podřízeného a jak mu pomoci se zotavit

Syndrom vyhoření je strašák, který obchází všechny zaměstnance, zvláště však ty, kteří poskytují služby nebo se nějakým způsobem starají o klienty – tedy zaměstnance zákaznického servisu, pracovníky v pohostinství, v lékařství, ve školství nebo v obchodní sféře. V ideálním případě by měl manažer se svými podřízenými vést dlouhodobý dialog a měl by zajišťovat účinnou prevenci tak, aby k vyhoření u členů týmu vůbec nedocházelo. V tomto článku si ukážeme, jak ale takové vyhoření, když už kvůli zanedbané prevenci nastane, u podřízených vypadá, a jak jim můžete pomoci se z této situace zotavit.

Ilustrační snímek

Tento text vychází z článku uveřejněného na Forbes.com.

Jak vypadá vyhoření

Vyhoření je závažný stav, který je většinou důsledkem vysokého stresu, nasazení a psychického vypětí – ať už v práci nebo v osobním životě. K vyhoření se dotyčný většinou propracovává delší dobu, i když to nutně nemusí být vidět, samotné vyhoření je ale většinou akutní stav, během kterého se pracovník v poměrně krátkém čase propadne do stavu popsaného níže.

Mezi typické znaky vyhoření patří:

  • ztráta energie

  • ztráta zájmu o svoji pracovní agendu

  • ztráta zájmu o budoucnost

  • stresové až panické stavy

  • netečnost, cynismus

  • negativní myšlenky a přístup

Jak zaměstnanci pomoci

Když u zaměstnance rozpoznáte příznaky vyhoření, ať už hrozícího nebo už probíhajícího, v prvé řadě ho donuťte si odpočinout. Nařiďte mu dlouhé volno, minimálně týden nebo dva. Kromě tohoto krátkodobého řešení se pak zaměřte i na ta dlouhodobá – zamyslete se, jestli nemůžete pracovníkovi nabídnout větší flexibilitu a pomoci mu lépe skloubit osobní a pracovní život. Udělejte si audit pracovních procesů ve vašem týmu a zjistěte, jak můžete jednotlivce chránit před přílišným náporem práce. Promluvte si s pracovníkem a zjistěte co potřebuje. V závažných případech mu můžete i nabídnout pomoc odborníka, například kouče nebo psychologa.

Zotavení z vyhoření je dlouhodobý proces, ve kterém musíte být transparentní a chápaví a během kterého musíte vést konstruktivní dialog se zasaženým pracovníkem.



-mm-

 

Zdroj: Forbes.com - prestižní americký časopis a web věnovaný obchodu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Forbes.com