Jak vést generaci Y?

Ilustrační snímek

„Generace líných narcistů“, „iGenerace“, „Děti milénia“ nebo jednoduše ti, kteří se narodili mezi lety 1982 až 2000. Je nás mnoho. Já a možná i vy do této kategorie spadáme, a pokud ne, tím spíše pro vás tento článek může být užitečný. Konec konců děti babyboomerů pronikají každoročně po milionech na pracovní trh a možná právě i do vašeho týmu. Server The Daily Muse na toto téma publikoval článek, který vám poradí, jak s tuto skupinu efektivně vést.

Pokud do této skupiny spadáte (a nebo ne), jistě jste již četli mnoho článků, které generaci Y nějakým způsobem charakterizují, a možná jste nad nimi i nejednou kroutili hlavou nebo souhlasili jen napůl. Je těžké implementovat jednotnou definici na miliony jedinců, avšak některé společné znaky jistě nalezneme.

Možná si ihned tuto mladou generaci zařadíte mezi skupinu lidí, co v pracovní době brouzdají po sociálních sítích a zdají se být více narcističtí než jejich starší kolegové… Víte ale jaký efektivní manažerský přístup zvolit ve vedení vašich mladých spolupracovníků? Zde je pár tipů, které jsou překvapivě jednoduché, avšak mohly by vám vaši manažerskou práci usnadnit:

1. Začněte přátelsky

Až příště budete zahajovat pracovní meeting, odbourejte ryze pracovní náladu nějakou osobní otázkou. Nebojte se obejít zaměstnance individuálně ještě před začátkem porady a vyslechněte si nejzajímavější aktivity jejich víkendu. Mladí lidé jsou neradi jen číslem v davu (což není jen jejich charakteristika) a chtějí být uznáváni především jako lidé. Stejně tak chtějí vidět vás jako obyčejného člověka. Neformálnost a náznak přátelství v nich probouzí loajalitu a otevřenost.

2. Vyzvěte je, aby se předvedli

Mladí lidé mají mnoho energie čekající jen na příležitost se předvést a zasloužit se o svůj další kariérní růst. Proto jim dejte najevo, že mohou projektu přidat dodatečnou hodnotu a zároveň,  že od nich takový výkon očekáváte. Takový projekt je dobrou výzvou.

3. Oceňte i jednoduchý, ale prokazatelný přínos

Není to jen specifikum této generace, ale v jejím případě má tento znak vyšší váhu. Vaši mladí zaměstnanci touží po utvrzení v tom, že jejich výsledky jsou smysluplné a přispívají týmu. Občas a zejména pod tlakem má mnoho manažerů tendenci více poukazovat na chyby a nedokáží natolik ocenit pokrok. Dejte svým kolegům pocit váženosti.

Možná si říkáte, že jsou to jednoduché kroky, které se až tak neliší od tipů směřovaným k podpoře všech zaměstnanců. Významem tohoto článku je však více postihnout skutečné společné znaky, které generaci Y charakterizují a poskytnout vám nadhled během jejich vedení. Možná i ostatní zaměstnanci nový přístup ocení. Pokuste se přijít na vlastní nápady, jak lépe integrovat mladé kolegy do týmu. Zeptejte se, co by vaši blízcí a známí spadající do generace Y ocenili od svého nadřízeného a kolektivu. Možná budete překvapeni, jak málo stačí.

-bn-

Zdroj: The Muse - americký web s tipy pro rozvoj kariéry a dlouhodobý profesionální růst
Zobrazit přehled článků ze zdroje The Muse