Jak správně kritizovat nadřízeného

Ilustrační snímek

Mluvit s nadřízeným o tom, jak zkazil jednání s klientem nebo jak by měl zlepšit styl své komunikace, není jednoduché. Zároveň to však není nemožné a nemožné není ani to, že vám šéf za to poděkuje a vezme si vaši zpětnou vazbu k srdci. Naučíte-li se správně předávat zpětnou vazbu svým nadřízeným, pomůže to vám oběma. Jak tedy na to?

V první řadě dobře zvažte povahu svého šéfa. Pokud je to typický diktátor, mohla by vám snaha o předání jakékoli – byť konstruktivní – kritiky uškodit. V ostatních případech se držte následujících kroků.

Budujte důvěru ve vašem vzájemném vztahu

Pokud vám šéf nebude dlouhodobě věřit, těžko bude poslouchat vaše rady.

Jděte na to diplomaticky

Nejprve se zeptejte, zda můžete svou zpětnou vazbu sdělit. Zeptejte se například: „Mohu říci něco k tomu, co jsem zpozoroval v rámci práce na našem projektu?“ Bude-li váš nadřízený souhlasit, vyjádřete svůj pocit neútočně jako například: „Nevím, jestli si to uvědomujete, ale měl jsem povit, že...“

Soustřeďte se na cíle

Vaše zpětná vazba by měla nadřízenému pomoci lépe plnit jeho cíle. Zdůrazněte proto, jak si myslíte, že by toho mohl dosáhnout. Nehrajte si na vševědoucího, jehož rady by měl poslouchat bez ohledu na své cíle. Nepředpokládejte, že znáte veškeré aspekty, které hrají roli v jeho chování a rozhodování.

Zachovejte soukromí

Nesdělujte kritickou zpětnou vazbu svému nadřízenému před ostatními. Výjimku tvoří případy, kdy o to sám požádá například na poradě. Najděte si vhodný čas na soukromý rozhovor a to, co budete říkat, říkejte za sebe.

-kk-

Zdroj: QuickBase Blog - The Fast Track - manažerský blog
Zobrazit přehled článků ze zdroje QuickBase Blog - The Fast Track