Jak pomoci zaměstnancům, kteří se nesnášejí

Ilustrační snímek

Nevraživost mezi dvěma vašimi zaměstnanci dospěla do fáze, kdy už je nadále neúnosná pro fungování týmu. Možná si říkáte, že byste měli povolat profesionálního mediátora, zkuste se však nejprve zamyslet nad svým vlastním chováním. Není právě toto vaše práce? Samozřejmě, že je. Jako manažer týmu jste ten první, kdo by se měl pokusit obnovit dobré vztahy mezi svými lidmi. Jak na to radí nedávný článek na serveru Harvard Business Review.

Vylučte systémové problémy

Nejprve ze všeho se ujistěte, že příčinou konfliktu není hlubší systémový problém. Přesvědčte se, že vaši lidé znají své role, že vědí, co se od nich očekává a že mezi nimi podporujete spolupráci, nikoli konkurenci.

Zamyslete se nad svými vlastními předsudky

Zaměřte se na svou frustraci z problémového vztahu podřízených a to, zda jste opravdu ochotni jim pomoci. Máte dostatek empatie pro překonání nedorozumění a strachu? Nahlížejte na své podřízené jako na dobré lidi, kteří pouze zažívají přílišný stres.

Upozorňujte na nevhodné chování

Jakmile zaznamenáte konkrétní případ, neignorujte jej. Zeptejte se například: „Všiml jsem si, že jste nereagoval na prezentaci svého kolegy, pouze jste otáčel oči v sloup. Co se stalo?“ Vždy volte otevřenou otázku, aby dotyčný mohl vyjádřit svůj názor. V odpovědích hledejte příčiny vzájemné nevraživosti.

Snažte se odhalit pocity

Příčinou silných emocí, mezi které patří i nesnášenlivost, nejčastěji bývá nízké sebevědomí a strach ze změny či ztráty kontroly. Mluvte tedy s oběma zaměstnanci a ptejte se, čeho se obávají a jak se cítí, když se k nim kolega chová špatně. Vaším cílem je, aby obě strany pochopily, jak jejich vlastní pocity a myšlenky ovlivňují to, jak vnímají druhé.

Pomozte oběma stranám pochopit tu druhou

Navrhněte oběma zaměstnancům, aby zkusili předpokládat, že ten druhý se s ním snaží vyjít nejlépe, jak umí. Opět vám pomohou otázky. Ptejte se: „Jak si myslíte, že se cítí ten druhý a jak mu můžete pomoci, aby se vaše vztahy zlepšily?“

Uspořádejte dialog

Pozvěte oba zaměstnance a vysvětlete jim, že již je čas, aby si popovídali se sebou. Nechte je mluvit. Do hovoru vstupujte pouze tehdy, když uvidíte, že něco podstatného nezaznívá. Např. „Mluvili jsme o tom, jak se cítíte, když váš kolega ignoruje vaše vystoupení na poradách...

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review