Houdini a další klienti, kterým se raději vyhněte

   Zobrazit dvojjazyčně czechenglish   Vytisknout

Podnikáte anebo teprve začínáte a vaším cílem je vyhledávat a udržovat perspektivní spolupráce? Jistě je pro vás častokrát velmi lákavé kývnout na každý zajímavý projekt. Peníze jsou přeci peníze, ne? Chyba. Pokud už máte větší praxi ve vyjednávání, jistě mi dáte za pravdu, že některé klienty byste po zkušenostech raději příště poslali o dům dále. Jestliže jste si vlastní přehled doposud neudělali, pak si přečtěte následující krátkou typologii klientů, kterým se raději vyhnout, připravenou serverem The Daily Muse.

1. Pátrač

„Víte, já ještě nevím přesně, co hledám, ale rád bych s vámi na tom spolupracoval.“ A to je problém. Když klient ani neví, jaká je jeho celková představa, jak mu můžete být nápomocni, jestliže neznáte cíl? A co teprve, když skálopevně stojí za něčím, o čem vy víte, že to rozhodně není realistické? Frustrovaní nakonec skončíte oba dva a bez výsledku pro jednu i druhou stranu. Jakmile tedy začnete s klientem vyjednávat, zjistěte primárně hmatatelné aspirace, na které se můžete soustředit a ujistěte se, že jsou nastaveny metriky pro jednotlivé úrovně výstupu. Pokud klient má jistá očekávání, ujistěte se i vy, že jste dostatečně kompetentní úkol vykonat. Pokud se projekt týká více oblasti, ve které si nejste až tolik jistí a zvládáte ji spíše okrajově, raději se přiznejte. Klient ocení vaši upřímnost, a ačkoliv si pro spolupráci nyní může nalézt někoho jiného, pravděpodobně si vašich schopnosti využije příště.

2. Houdini

Občas také máte pocit, že váš klient najednou záhadně zmizí z povrchu zemského, neboť vaše pokusy o kontakt končí žalostně? Copak nechápe význam slova „urgentní“? Takový klient z vás nejen dokonale vysaje energii a chuť pro spolupráci, ale může též zásadně ovlivnit vaše další procesy. Zvláště, pokud jde o důležité platby, anebo vaše vzájemná spolupráce může ovlivnit případnou třetí stranu ve vztahu. Takovéto (ne)reakce je nutné sledovat už od počátku vyjednávání. Pokud jsou odezvy na jednoduché dotazy i týdenní, měli byste rychle zbystřit a spočítat si, jestli vám taková komunikace za ty nervy vůbec stojí.

3. Přelétavec

Ať už vás jisté indicie anebo přímo samotný klient varují, že před komunikací s vámi už spolupracoval s více partnery na stejném projektu avšak doposud neúspěšně, dejte si pozor. Vy možná sice můžete být zcela odlišní a nakonec budete přesně ta osoba, která klientovi přinese kýžený výsledek, ale může to být jen náhoda. Může se také stát, že strávíte hodiny a hodiny nad prací pro někoho, kdo bude věčně nespokojený s výsledkem, a nakonec stejně skončíte jako ti ostatní před vámi. Pokud se tedy chcete pustit do spolupráce s někým, o kom prozatím žádné reference nemáte, udělejte si malý průzkum. Zjistěte, kdo byli předchozí partneři, zda byli profesionálové a měli stabilní a pevné zázemí. Pokud ano, zahrňte tyto poznatky i do své úvahy nad spoluprací. Má to cenu?

S jakými dalšími typy partnerů jste se sami už setkali?

-bn-

Zdroj: The Muse - americký web s tipy pro rozvoj kariéry a dlouhodobý profesionální růst
Zobrazit přehled článků ze zdroje The Muse
Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace