Dá se koučování nařídit?

Máte v týmu skvělého zaměstnance, který by ale podle vás mohl být ještě lepší. Rozvíjí se příliš pomalu a vy si myslíte, že byste mu mohli pomoci. Nejlepší by podle vás bylo koučování. Problém je však v tom, že tento zaměstnanec nemá o vaši pomoc zájem. Buď se vašim nabídkám na koučování stále vyhýbá a odkládá je na později, nebo vám již otevřeně řekl, že o ně nestojí. Můžete jej nějak přesvědčit ke změně názoru?

Touto otázkou se zabýval jeden z nedávných článků se serveru Harvard Business Review. Radí ze všeho nejdříve posoudit, zda je právě koučování vhodným řešením. V případě, kdy potřebujete, aby zaměstnanec dodržoval určitý přesně daný postup výkonu své práce, není koučování dobrou volbou. Většího úspěchu dosáhnete, když mu dáte jasné pokyny. Pokud naopak chcete, aby o sobě a o své práci více přemýšlel a sám nacházel možná vylepšení, pak se snažte pochopit, proč odmítá koučování.

V čem je problém?

Nespokojte se s vysvětlením, že dotyčný je prostě divný. Většinou má rozumný důvod. Možná vám dostatečně nevěří nebo si myslí, že mu nabídkou koučování dáváte najevo, že není dost dobrý. Možná nemá s koučováním dobré zkušenosti z minulosti. Může si také myslet, že je to zbytečné, protože stejně bude (nebo naopak nebude) povýšen. Nejprve se zkuste zamyslet nad tím, zda k jeho odmítavému postoji sami nějak nepřispíváte. Pak ale jděte a zeptejte se jej přímo. Pokládejte otevřené otázky.

Čeho chcete dosáhnout?

Zaměstnanec od vás potřebuje slyšet, proč přesně mu nabízíte koučování. Jasně mu vysvětlete, o co se snažíte a proč. Musíte ukázat, že vám může věřit a že mu vaše nabídka prospěje. Vždy nejprve oceňte jeho dosavadní úsilí, aby nezískal pocit, že vždy pracoval dobře a najednou mu říkáte, že tomu tak nebylo. Ujistěte jej také, že váš rozhovor je důvěrný.

Pokud se vám přes veškerou snahu nepodaří zaměstnance přesvědčit, nenuťte jej. Zlepšit jeho výkony by to nejspíš nepomohlo a navíc by tím utrpěl váš vzájemný vztah. Raději věc na nějaký čas odložte a znovu si o ní promluvte později.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace