5 způsobů, jak zlepšit sociální cítění, klíčovou součást emoční inteligence

Vyvinuté sociální cítění je důležitou vlastností každého dobrého lídra. Máte pocit, že tato oblast není zrovna vaší silnou stránkou? Dobrá zpráva je, že ji můžete posílit.

Ilustrační snímek

Většina z nás si uvědomuje důležitost sebeuvědomění. Pokud jste někdy pracovali s někým, komu to chybělo, víte velmi dobře, že takoví lidé jednají impulzivně, špatně komunikují a vůbec neví o svých slepých úhlech.

Sociální povědomí oproti tomu zahrnuje schopnost číst a porozumět ostatním, mít soucit a empatii. Lidé s vysokým sociálním vědomím mohou rozpoznávat, zpracovávat a přizpůsobovat se posunu emocionálních informací. Bez něj by vedoucí měli potíže motivovat své lidi a skončili jen u zaměstnanců, kteří se cítí nepodporovaní a nevyslyšení.

Americká leadership koučka Amy Kan ve článku pro server Fast Company uvedla, že kdysi měla vedoucí, která se během schůzek stále dívala na svůj telefon a často psala zprávy, i když s ní někdo přímo osobně mluvil. Její chování mělo dopad na všechny v týmu bez ohledu, s kým tímto způsobem zrovna jednala. Přiměla je cítit se nedůležití a že to, o čem diskutovali, nemělo velkou cenu. Právě nepozornost vůči ostatním, neschopnost je poslouchat nebo diskutovat je znakem nízkého sociálního cítění a uvědomění, které je třeba rozvíjet.

Zde je několik způsobů:

Identifikujte signály

Máte pocit, že často končíte interakci s kolegou, zaměstnancem nebo šéfem, otázkou sami pro sebe: „Co se právě stalo?“ Může to znamenat, že jste špatně porozuměli situaci, co se děje, nebo ještě hůře, že jste signály úplně nepostřehli.

Snažte se vědomě věnovat pozornost verbálním i neverbálním vodítkům, které lidé vyjadřují na schůzkách nebo v rozhovorech s vámi. Zvykněte si aktivně hledat narážky v řeči těla, tónu hlasu, mimice a chování a udělejte si mentální poznámku o tom, co mohou znamenat. Například „mám se dobře“ může mít různé významy podle toho, jak to někdo řekne. Naučte se dešifrovat narážky a pokud identifikujete výraz nebo tón, jehož význam je nejasný, zvažte, zda se druhé osoby zeptáte, co cítí, a vyzkoušejte své vnímání.

Zjistěte více detailů o druhých lidech

Jak dobře znáte členy svého týmu? Můžete jmenovat jejich partnery nebo jejich děti? Víte, odkud jsou a co rádi dělají, když nejsou v práci? Zeptejte se jich na tyto otázky a poslouchejte, co vám říkají. Hledejte, co máte společného, ​​nebo kde by se mohly vaše zájmy sblížit. Abyste byli úspěšným lídrem, musíte být schopni budovat vztah a rozvíjet kvalitní vztahy s lidmi, se kterými pracujete.

Dávejte tolik, kolik si sami berete

Sociálně uvědomělí lídři přemýšlejí o příležitostech, které mohou poskytnout členům svého týmu, a hledají, jak mohou učit, koučovat a rozvíjet lidi. Namísto pozorování shora seskočte a zapojte se. Přemýšlejte o způsobech spolupráce s kolegy a zaměstnanci. Kam můžete aktivně přispět? Kde můžete nabídnout osobní pozornost a péči? Poskytujte hodnotu ostatním prostřednictvím slov a akcí. Naučte se přemýšlet o tom, jak jim můžete pomoci, nikoli jak mohou pomoci oni vám.

Hledejte silné stránky a přínosy

Hledáte to nejlepší v ostatních, nebo většinou vidíte jejich nedostatky? Sociálně uvědomělí lidé uznávají možnost a potenciál v ostatních. Místo toho, aby posuzovali lidi podle chyb, chyb a věcí, které se pokazili, aktivně hledejte, co dělají dobře, kde přispěli a kde vykazují silné stránky. Dejte jim najevo, že je vidíte.

Jen poslouchejte

Pokud neposloucháte všechny hlasy kolem vás, přicházíte o spoustu informací, které ovlivňují vaše týmy a vaši společnost. Místo naslouchání ostatním jsme často zaneprázdněni plánováním toho, co řekneme dále. Trénujte se, abyste aktivně naslouchali, když s vámi lidé mluví. Přijměte to, co říkají, bez úsudku nebo nutnosti reagovat vlastním příběhem. Po dokončení opakujte to, co řekli. Dáte jim skutečně najevo, že byli vyslyšeni.

 

-bb-

Zdroj: Fast Company - portál předního amerického magazínu pro manažery
Zobrazit přehled článků ze zdroje Fast Company