Online trh práce v ČR (1/2): Pár statečných a stroj na peníze

Vývoj internetového trhu práce ve světě se ubírá jasným směrem. Tradiční pracovní portály jsou poměrně rychle nahrazovány sociálními sítěmi v čele s profesní sítí LinkedIn. V České republice je však situace poněkud odlišná, alespoň z hlediska čísel a finančních ukazatelů. Z tohoto pohledu můžeme dokonce říci, že vývoj online trhu práce je ve srovnání se světem zcela opačný a žádná změna se nechystá.

Alma v Čechách jede, ale na hraně monopolu

LinkedIn má v současné době 984 tisíc českých uživatelů. Především jsou to manažeři, případně seniorní specialisté. Většina z nich jsou však tzv. pasivní kandidáti, které je z pohledu náboru nutné aktivně kontaktovat. Ti nejžádanější, jako jsou IT specialisté, inženýři a špičkoví odborníci z různých oblastí, dokonce své profily začínají rušit, neboť nechtějí být každodenně zaplavováni nabídkami práce. Pro určité segmenty trhu práce se v ČR začíná prosazovat Facebook, zatím však pouze v omezené míře.

Nebudeme-li brát v úvahu aktivity personálních agentur, headhunterů, nezávislých recruiterů a kariérní stránky zaměstnavatelů, většina Čechů stále aktivně hledá práci na tradičních pracovních portálech. Především jsou to portály Jobs.cz a Prace.cz, které provozuje společnost LMC. Ta byla založena již v polovině 90. let Liborem Malým. Kouzlo jejího de facto monopolního postavení velmi dobře odhadla finská mediální skupina Alma Media, která LMC koupila v roce 2012 za cca 900 milionů korun.

Následovaly další akvizice společnosti Alma Media zaměřené na větší pracovní portály na trhu práce ve středoevropském regionu. Společnost LMC tak od roku 2014 tvoří společný podnik nazvaný Alma Career Oy například se zakoupeným portálem Profesia a pobočkou společnosti Monster v České republice, Polsku a Maďarsku. Pomineme-li portál Volnamista.cz, provozovaný společností Seznam.cz a nabízející inzerci pozic zdarma, je jedinou významnější alternativou pro inzerenty portál Jobdnes.cz spadající pod vydavatelství Mafra. Ostatní hráči mohou být prospěšní pro oslovení některých skupin kandidátů, nejsou však schopni držet krok z pohledu návštěvnosti ani dosahovaných tržeb a tvoří pouze nepatrná procenta celkového trhu.

Zdá se, že antimonopolní regulační orgány nad postavením LMC zatím zavírají oči. Zatímco Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dlouze posuzoval například nedávný přechod portálů Mall.cz a Heureka.cz pod vlastnictví investiční skupiny Rockaway Capital, faktický monopol LMC, respektive Alma Media, na online trhu práce zatím nikdo nezpochybnil.

Čísla ukazují jasnou dominanci LMC

V posledních letech vzniká na online trhu práce řada českých webových projektů z části využívajících sociální sítě nebo vybudovaných zcela na bázi sociálních sítí, například Airjobs.cz, Chcipraci.cz, Jobote.cz (koupen LMC na začátku roku 2016), Cocuma.cz, Proudly.cz apod. Jejich výsledky však zatím výrazně zaostávají za portály LMC. Totéž platí i pro větší, již déle zavedené pracovní portály, jako je například síť regionálních pracovních portálů Cesky-trh-prace.cz, jejíž roční obrat dosahuje kolem 3 milionů korun. Ve srovnání s více než 600 miliony ročního obratu společnosti LMC je to výrazný nepoměr.

Samostatnou kapitolu tvoří projekty dotované z evropských fondů, jako je například Vzdelavaniaprace.cz, které vytvářejí pouze méně hodnotné duplicity k již stávajícím funkčním komerčním subjektům. Jejich životnost je však omezena dobou, po kterou budou financovány z kapes evropských daňových poplatníků bez sebemenší šance na komerční úspěch.

Až na výjimky, které se snaží přinést na trh práce zásadní změnu, jako je například Cocuma.cz či Proudly.cz, působí snaha ostatních ukrojit si pro sebe část trhu ovládaného LMC naivně. Řadí se tak po bok těch, kteří se v podobné snaze již historicky znemožnili jako například Sprace.cz CVonline.cz, Jobpilot.cz (později Monster), Spravnykrok.cz, původní projekt Volnamista.cz, prace.centrum.cz a další. Při hlubší znalosti pravidel internetu, kde vítěz v segmentu bere vše, by nové projekty udělaly nejlépe, kdyby skončily, a ušetřily tak svým majitelům a investorům další částky vynakládané do boje s větrnými mlýny.

Pouze s menším útlumem v období ekonomické krize dosahuje společnost LMC stále vyšších obratů i zisků. Tímto tempem získá Alma Media zpět celou nákupní částku pouze ze zisku do 10 let od akvizice LMC. Proslýchá se sice, že si inzerenti stěžují na stále vyšší ceny a nízkou kvalitu některých služeb společnosti LMC, lepší alternativu však nemají a s největší pravděpodobností dlouho mít nebudou. V tomto nepomůže ani LinkedIn, který z pohledu lokální inzerce pozic hraje v ČR bezvýznamnou roli. Alma díky akvizici LMC získala stroj na peníze, navíc od roku 2012 kvalitně řízený Milanem Jasným, který ve firmě působí téměř od založení a podařilo se mu během posledních pár let výrazně zvýšit ziskovost firmy. Komu čest, tomu čest.

Vybrané finanční ukazatele společnosti LMC 2005-2015

 

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

Obrat

(v celých tisících korun)

612 217

501 734

446 121

433 729

436 750

336 991

363 251

497 619

366 815

245 992

168 004

Hospodářský výsledek před zdaněním

(v celých tisících korun)

183 137

119 222

91 742

75 287

86 489

30 228

33 817

82 193

19 959

41 300

36 977

Zdroj: Justice.cz - Výroční zprávy LMC s.r.o. 2005-2015

Zajímavé je také porovnání návštěvnosti portálu Jobs.cz s dalšími hráči na českém online trhu práce. O tom však až v příštím článku. Dozvíte se v něm i více o vlastnické struktuře největších českých pracovních portálů či o tom, kolik na nich stojí inzerce.

-kk-

Články v sérii

Aktuální

Monster.com: Monstrózní vzestup a pád pracovního portálu

Aktuální

Online trh práce v ČR (1/2): Pár statečných a stroj na peníze

Aktuální

Online trh práce v ČR (2/2): Kde se vyplatí inzerovat pracovní pozice

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace