Není konflikt jako konflikt

V prostředí příliš krátkých termínů, omezených zdrojů, vysokých očekávání a odlišných osobností se členové pracovních týmů často dostávají do konfliktů. U většiny kolektivů lze však konfliktům předcházet nebo je úspěšně řešit. Důležité je přitom uvědomit si, že neexistují jen negativní konflikty, které mohou tým poškodit, ale i konflikty dobré, s pozitivními následky. Chaos často vyprodukuje inovační a kreativní možnosti řešení problémů. Je tedy třeba o problémech diskutovat, měnit postoje.

Destruktivní konflikt vzniká tehdy, jestliže některá ze zúčastněných stran zůstává bez povšimnutí, nevyslyšena nebo neoceněna. Má ale řadu symptomů, podle nichž se dá předpokládat dříve, než může v konečném důsledku uškodit snaze celého týmu. Konkrétně se jedná o rozdílné názory členů týmu, kterým není věnována pozornost, skrývané spojenectví mezi určitými členy týmu, sankce vztahující se bez vysvětlení jen na určitou část týmu, absence klíčových osob na mítincích apod. Vyhnout se konfliktům lze tedy pomocí silnějšího manažerského přístupu, vyjasnění týmových cílů, otevřeného dialogu, přesnému vytyčení rolí a zdvořilé komunikace.

**Datum vydání:** I/2004
Zdroj: The CEO Refresher - americký server věnovaný managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje The CEO Refresher