Jen sen a tvrdá práce k podnikání nestačí

Snad každý podnikatel má svou výmluvu pro neúspěch. Stáhl se investor, nastala ekonomická krize, selhal dodavatel... To všechno se může stát. Mnohem častěji však podnikatelé neuspějí proto, že opakují tytéž chyby, které udělali mnozí před nimi. A to je opravdu zbytečné. Zajímavý článek na toto téma publikoval poradce a investor Martin Zwilling na serveru Forbes.com. Shrnul nejčastější důvody podnikatelských selhání, které si podnikatelé nechtějí přiznat.

1. Chybějící plán

Každé začínající podnikání potřebuje písemný business plán. Pokud si myslíte, že podnikatelský plán slouží pro případné investory, mýlíte se. Slouží především vám, abyste si ujasnili, jak přeměnit nápad ve výdělečnou činnost.

2. Služby zdarma za účelem získání zákazníků

Další omyl je začít poskytovat produkty a služby zdarma s vidinou, že nejprve je třeba získat velkou skupinu zákazníků a pak teprve začít vydělávat. Marketing, technologie a především lidé, kteří vám pomáhají, něco stojí.

3. Nereálná obchodní příležitost

Někteří podnikatelé si myslí, že svým nadšením a pílí sami vytvoří reálnou potřebu na trhu. Tak to ale nefunguje. Vždy byste měli stavět na důkladné analýze trhu a reálné možnosti získat platící zákazníky.

4. Snění místo podnikání

Snílci přicházejí s nápady, ale neumějí je realizovat. Chcete-li podnikat, musíte být připraveni nést rizika, zvládat nejistotu a odpovědnost. Musíte umět dělat i velmi složitá rozhodnutí. Sny vašim zákazníkům stačit nebudou.

5. Nepochopení konkurence

To, že na vašem trhu je již hodně hráčů, neznamená, že se najde místo i pro vás. Mnohem větší šance existují na trzích se slabou konkurencí.

6. Opomíjení ochrany duševního vlastnictví

Nabízíte-li něco opravdu jedinečného, investujte do patentů a ochranných známek. Konkurence v podobě velkých firem se velmi brzy probudí a dokáže vás převálcovat.

7. Chybějící zkušenosti

Nedostatek zkušeností je možné nahradit velkou energií do práce jen částečně. Vždy se vyplatí nejprve v daném oboru něco zažít, než se rozhodnete do něj vstoupit jako podnikatel.

8. Nedostatečná příprava

Začít hledat finanční prostředky, distribuční kanály či odborníky s potřebnými dovednostmi až po založení firmy je pozdě. Než začnete podnikat, měli byste pracovat na důkladné přípravě na rozjezd.

9. Spuštění marketingu až po dokončení produktu

Žádná začínající firma si nemůže dovolit začít s propagací svého produktu až když je hotov. Marketingová kampaň by měla naopak být spuštěna ještě před zahájením vývoje produktu. Vytvořit produkt a získat dostatečnou pozornost pomocí marketingu trvá přibližně stejně dlouho.

10. Nedostatečná výdrž

Ano, budete unavení a frustrovaní. Úspěšní podnikatelé se však nevzdávají, i když své šance nevidí dobře. Nikdo neuspěl, aniž by nejprve nepřekonal velké překážky.

-kk-

Zdroj: Forbes.com - prestižní americký časopis a web věnovaný obchodu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Forbes.com