Jak prodat své nápady na pracovišti

Pracoviště jsou plná lidí, kteří se snaží prodat své nápady ostatním. Kdo jsou ti nakupující? Jejich šéfové.

Ilustrační snímek

Všichni totiž někdy potřebujeme získat podporu pro naše návrhy a projekty. Dát dohromady prezentaci založenou na racionálních argumentech, to však nestačí. Lidé, kteří mají pravomoc rozhodovat, totiž nerozhodují jen na základě dostupných faktů. Nečiní jen ta nejracionálnější rozhodnutí. Jsou to také jen lidé, takže často rozhodují na základě instinktu.

Myslete jako marketéři

Podle článku publikovaného na Harvard Business Review se tedy musíte zaměřit na podvědomí těch, kteří budou rozhodovat. Efektivní marketingové kampaně jsou ty kampaně, které ovlivňují skryté motivace k nákupu a tím využívají instinktivního nakupování.

Nákupní rozhodnutí spotřebitelů se odehrávají v podvědomí, protože naše mozky jsou navyklé využívat mentálních zkratek, díky kterým se rozhodujeme rychleji.

Jak využít znalosti, které se běžně používají pro efektivní budování značky? Existují 3 pravidla, která je třeba dodržovat.

Začněte co nejdříve

Snažte se využít výhody, kterou má ten, kdo udělá první tah. Věnujte čas tomu, abyste vytvořili pozitivní asociace týkající se vašeho nápadu nebo projektu. Je dobré, pokud se vám podaří zmínky a náznaky ohledně vašeho nápadu komunikovat už během několika měsíců před rozhodnutím samotným.

Ujistěte se, že se o vašem nápadu pozitivně mluví

Značky, které jsou propagovány příliš agresivně, mohou přílišným tlakem ze své cílové skupiny udělat skeptiky. Proto je lepší, když váš nápad podpoří také někdo jiný. Pozitivní asociace pak porostou. Potřebujete influencery, tedy příznivce své myšlenky, kteří budou v ideálním případě pocházet z různých týmů.

Vytvořte reklamní kampaň, prezentace nestačí

Když přemýšlíte nad tím, jak svůj nápad odprezentujete, musíte využít pozitivní podvědomé asociace a vzpomínky, které mají v hlavách ti, kteří mají rozhodovací pravomoc. Zahrňte do své prezentace reference na úspěšné projekty v minulosti, ukažte paralely vašeho nového plánu s nějakým úspěšným projektem z minulosti. Můžete také použít metafory k vyvolání představy úspěchu. Zaměřte se zkrátka na použití podnětů, které budou odpovídat tomu, co už v mysli vašeho publika existuje.

-jk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review