Pozor na běžné chyby obchodních plánů

Při sestavování obchodních plánů je důležité nezapomenout na žádnou z nutných položek. Zároveň je však také třeba vyhnout se základním chybám. Článek proto shrnuje zásadní chyby při vytváření obchodních plánů.

- Odkládání. Řada firem zpracovává obchodní plány až ve chvíli, kdy není jiná možnost (banky či investoři jej vyžadují). Nenamlouvejte si, že nemáte na plánování čas. Čím více jste vytížení, tím více potřebujete právě plán.

- Náhodný peněžní tok. Většina lidí přemýšlí o zisku, nikoli hotových penězích. Jsme zvyklí přemýšlet o obchodech jako o prodeji s odečtením nákladů a výdajů, což se rovná zisku. V byznysu však neutrácíme zisky, ale peníze. Proto je důležité rozumět cash flow.

- Nafukování myšlenek. Nepřeceňujte důležitost myšlenky. K zahájení byznysu nepotřebujete geniální myšlenku, ale čas, peníze, vytrvalost a zdravý rozum. Nové myšlenky se prodávají hůře než ty staré, protože jim lidé často nerozumějí nebo nevěří. Investoři investují do lidí, nikoli do myšlenek.

- Strach a obavy. Vypracování obchodního plánu není tak těžké, jak si myslíte. Nemusíte psát disertační práci nebo román. Může vám pomoci řada knih, webových stránek, odborných rad a dalších zdrojů.

- Vágní cíle. Vyhněte se nicneříkajícím fázím typu „být nejlepší“, protože jsou to jen umělé podněty. Cílem plánu je zajistit konkrétní výsledky. Potřebujete k tomu specifická data, manažerské odpovědnosti, rozpočty apod. Na nich budete stavět.

- Jedno měřítko pravšechny účely. Vytvořte svůj plán na míru skutečnému obchodnímu účelu. Může jít pouze o dokument za účelem prodeje nové myšlenky nebo naopak detailní akční plán, finanční plán, marketingový plán atd. Může sloužit k zahájení nového obchodu nebo jen zlepšení jeho stávajícího chodu.

- Rozbředlé priority. Pamatujte si, že strategie vyžaduje zacílení. Znamená to výběr 3 až 4 priorit, nikoli například dvaceti, kdy už se nedá hovořit o efektivitě. Čím více položek budete mít na svém seznamu položek, tím méně bude každá z nich důležitá.

- Pokřivené odhady rozvoje. Prodej vždy stoup nejprve pomalu, ale pak jde nahoru velmi prudce, dokud se něco nestane. Připravte si proto konzervativní odhady, abyste je dokázali obhájit. Pokud máte pochybnosti, buďte v odhadech méně optimističtí.

-kk-

Zdroj: Startups - Britský server pro začínající podnikatele.
Zobrazit přehled článků ze zdroje Startups