Ano, poskytovat zpětnou vazbu je těžké – zvlášť když máme někoho kritizovat. To, že je něco těžké, však neznamená, že bychom se tomu měli vyhýbat. Manažeři se nejčastěji obávají, že řeknou něco, co by raději říkat neměli, a zaměstnanci na to budou reagovat příliš emotivně. Jak se tomu vyhnout? Největší světová výzkumná a vzdělávací instituce zaměřená na leadership – Center for Creative Leadership – doporučuje:
-
Poskytujte zpětnou vazbu tak, abyste nehodnotili jednotlivce, ale konkrétní projevy jejich chování.
-
Nebuďte příliš obecní, zpětná vazba musí být maximálně konkrétní.
-
Mluvte za sebe. Nemaťte tím, že budete citovat někoho třetího, který vám něco řekl za zády ostatních.
-
Neskrývejte negativní zpětnou vazbu mezi pochvaly. Vaši lidé nejsou hloupí.
-
Nepoužívejte slova „vždy“ a „nikdy“. Zbytečně byste tím nutili druhé k obraně.
-
Nehrajte si na psychologa, který dokáže odhalit příčiny chování druhých. Raději se ptejte.
-
Nemluvte příliš dlouho. Dopřejte druhým chvíli času na zpracování informací, které od vás slyší.
-
Nevyhrožujte ztrátou zaměstnání ani čímkoli jiným. Pouze byste tím zhoršili své vzájemné vztahy.
-
Pozor na nevhodný humor. Sarkasmus není při sdělování zpětné vazby na místě.
-
Nepodávejte svou zpětnou vazbu jako otázku, ale jako jasné konstatování.
-kk-