Zážitkovou pedagogikou dostanete dovednosti pod kůži

Rozhovor s Janem Markem jednatelem a výkonným ředitelem společnosti Outward Bound - České cesta


Co přesně znamená projít si Českou cestou?

To znamená setkat se s příjemnými lidmi, zažít si jednu z nejlepších rozvojových akcí či teambuildingů, najít cestu k sobě a skrz to i ke svým kolegům. A během eventu poznat, co znamená výraz „vše běhá jako na drátkách“. Trochu moc sebevědomé? Ale vážně – jsme na trhu více než 21 let. A pořád se rozvíjíme. Za tu dobu jsme prokázali, že umíme kvalitně, včas, za rozumné peníze dodat našim zákazníkům služby, kvůli kterým má smysl se k nám vracet. Česká cesta má své vlastní fluidum, a tím jsou především nadšení lidé.

Jan Marek, Česká cesta

Vaše společnost stojí v zásadě na třech pilířích: manažerských trénincích, teambuildingu a firemních akcích a eventech, které realizujete osobitým způsobem. Jaký je tedy váš přístup, metoda, jíž zde uplatňujete?

Česká cesta v roce 1993 otvírala trh outdoor management trainingu v Čechách. Vycházeli jsme tehdy zcela ze zážitkové pedagogiky naší mateřské Prázdninové školy Lipnice (vznikla v roce 1977). Metoda zážitkového učení ve vzdělávání dospělých se nám velmi osvědčuje i v současné době, proto tvoří pilíř našeho přístupu napříč (v různé intenzitě) všemi třemi produktovými řadami.

I studie ve firmách prokázala, že vlastní zkušenost má v rámci vzdělávání se mnohem větší trvanlivost než slyšené či viděné informace, po třech měsících je to až jednou tolik zapamatovaných informací. A především, zážitková metoda učení nabízí ohromnou výhodu v tom, že díky ní se účastníci přímo naučí danou dovednost používat. V rámci toho velmi intenzivně pracujeme s kvalitní sebereflexí a zpětnou vazbou. A především přistupujeme ke každé zakázce jako k originálu. Vůbec mi nevadí, že to zní jako klišé, protože vím, že v našem případě tomu tak opravdu je.

Na trhu manažerského vzdělávání jste už od roku 1993. Co se změnilo za tu dobu ve zmiňované oblasti?

Za sebe mohu hodnotit zejména období posledních dvanácti let. Stručně řečeno – přituhlo. Skvělé je, že trh se obrovsky rozvinul a zkvalitnil. Řada vzdělávacích firem se specializovala na konkrétní téma či využívanou metodu. Na druhou stranu, ekonomická krize a následné miliardové granty z evropských fondů poznamenaly obor více negativně než pozitivně.

Vzniklo mnoho „dočasných profesionálů ve vzdělávání“, u některých zákazníků stále trvá pocit „přeškolení“ (bohužel nezřídka nekvalitními dodavateli) a tím jistá averze účastníků ke vzdělávání, cenová hladina byla stlačena na (často) nesmyslnou úroveň díky grantovým limitům, které však zákazníci doteď považují za cenový benchmark.

V současné době stále posiluje význam interních systémů vzdělávání včetně interních trenérů a e-learningových či blended (kombinace prezenčního tréninku s e-formou) programů.

Stálý nárůst zažívá koučink, i když naštěstí už občas zaslechnu „to je příjemné zjištění, že nejste kouč“. Říkám naštěstí, protože koučink není vždy a všude ta nejvhodnější metoda. V mnoha případech je účinnější klasický drilový trénink – když se udělá pestře a vytvoří se psychologicky bezpečné prostředí, účastníci si z něj odnášejí často větší hodnotu. Ale samozřejmě, že i specialisty s koučovacím výcvikem v týmu máme. :-)

Co aktuálně firmy žádají? Jde jim více o obsah, formu nebo něco jiného…?

Pojďme opět mluvit o vzdělávání a rozvoji ve firmách. Řada českých manažerů je již na dobré úrovni z hlediska znalostí. Menší část z nich však umí své znalosti dobře využívat v praxi. V případě zakázek, kdy pracujeme s takovou skupinou, jde především o formu – jak co nejlépe z účastníků „dostat“ to, co už vědí, a udělat z toho dovednost (umění znalosti používat).

Kouzlo kvalitního vzdělávacího kurzu je právě v tom, jak informace předat tak, aby je účastník mohl maximálně a co nejrychleji využívat pro svou práci. Naše společnost nedisponuje žádnými „osvědčenými“, zahraničními licencovanými a tudíž řádně zpoplatněnými vzdělávacími produkty. Nevýhoda je to možná ve výběrových řízeních. V praxi to považuji za výhodu, jsme mnohem flexibilnější v jednotlivých přístupech k řešení dané zakázky. Naši zákazníci nás v posledním roce hodně využívají na ucelenější vzdělávací projekty, které vytváříme společně s nimi od úplného začátku.

Kdo jsou tedy vaši zákazníci?

Pracujeme s nadšením pro ty zákazníky, kteří mají chuť pracovat partnersky, tedy nejen zadávat úkoly, ale i naslouchat našim zkušenostem. Tak vznikají nejlepší tréninky, teambuildingy i eventy. Mezi naše klienty patří celá škála firem, od malých s desetičlenným týmem až po nadnárodní giganty. I oborově je to velmi pestré – snad kromě hutního průmyslu a dobývání primárních surovin pracujeme opravdu ve všech.

V posledním roce obsahově nejzajímavější spolupráce probíhá s klienty Axis Communication, ComAp, Český Aeroholding, ČEZ, Hypoteční banka, Plzeňský Prazdroj. V letošním roce budeme mít přibližně 10 000 účastníků našich více než 300 akcí.

Čím se vaše manažerské tréninky liší od těch, které nabízí řada dalších vzdělávacích společností?

Podstatnou část tréninků stavíme opravdu úplně od základu, žádné prefabrikáty. Vložená energie se nám vrací ve spokojenosti s dopadem tréninku. Většinou nastavujeme s každým účastníkem tzv. osobní zakázku. Jde o zorientování účastníka v probíraném tématu tak, aby si z programu kurzu vytáhl pro sebe to nejpodstatnější.

V naší práci se často inspirujeme mnoho různými přístupy – Gestalt, Arte-, Muziko-terapie, Koučink. Mnoho dalších firem se snaží implementovat interaktivní přístup v tréninku, ale my zkrátka máme zážitkovou pedagogiku ve své DNA.

Co je jádrem teambuildingů pod vaším vedením?

Jádrem je opravdu cílená práce na rozvoji týmové spolupráce. Členové našeho letos nově vzniklého produktového „Synergie týmu“ jsou mladší zástupci generace Y – tedy vzdělaní, nezávislí, otevření novým myšlenkám, pro něž je ale stejně důležité přinášet skutečnou hodnotu a být dobře přijatí. Budou se vás až otrocky vyptávat, čeho skutečně chcete akcí dosáhnout, a pak pro vás připraví svěží teambuilding, který vám padne přesně na míru.

Hojně využíváme konstrukční, rukodělné a různé eko aktivity. Když postavíte plovoucí vor, divadelní podium nebo když vyrobíte vlastníma rukama dřevěnou misku nebo s vaším týmem dokážete bez pomůcek, holýma rukama zkrotit koně, efekt se dostavuje velmi intenzivně. Přesto stále mnoho klientů touží po osvědčené klasice „lučního outdooru“ (aktivity na louce poblíž hotelu bez nutné specifické přípravy předem, tzv. kufrové varianty her).

Opravdu výjimečný dopad mají programy společenské odpovědnosti – úprava zeleně, obnova turistických tras, pomoc zvířatům, výstavba prvků kulturní a sociální infrastruktury (altány, hřiště, pískoviště), výroba hraček pro dětské domovy.

Máte vy nebo vaši kolegové nějakou vysněnou aktivitu, kterou jste s klienty doposud nerealizovali a rádi byste?

Takových aktivit je řada, každý měsíc generujeme řadu nápadů. Kurz leadershipu na sportovní jachtě na Jadranu či v Atlantiku s minimem pohodlí a maximem reálné práce, vícedenní skutečná expedice s přespáváním ve vlastnoručně vyrobených přístřešcích, vařením v setonově hrnci a stavěním originální finské sauny, stavby domů na stromech, kde účastníci následně přespí, teambuilding ve znamení tradičních řemesel…

Vycházíme i ze zkušenosti našich zahraničních kolegů z Outward Bound, kde takové mnohadenní projekty zcela běžně absolvují manažeři největších světových firem. Naši lidé se zatím možná bojí zažít, co všechno zvládnou.

Mně osobně by lákalo uspořádat otevřený třídenní soutěž-turnaj-závod šestičlenných firemních týmů v multitaskingu. Nešlo by jen o rychlost, ale i o individuální a týmové schopnosti jednotlivých členů. Aktivity by byly zaměřeny na testování schopností efektivní komunikace a spolupráce. Vítěz by se mohl rok pyšnit prestižním titulem Czech Republic Team of the year. Přihlásíte tým Ivitery? :-)

Baví vás to celé stále i po těch letech?

Nejkrásnější je, když klient s radostí a pochvalou zaplatí za něco, co jsme vymysleli. Ten pocit je skvělá satisfakce, která kompenzuje i frustraci z řadu zajímavých projektových návrhů, které skončí v koši.

Je to pro mě forma nespoutaného dětského řádění, mohu popustit uzdu fantazii. Nebaví mě úřadovat, bohužel to ale trochu k mé současné pozici patří.

Blíží se doba vánočních a novoročních večírků. Vzpomenete si, jaký byl ten nejlepší, který jste kdy realizovali?

Charakterizovat nejlepší je těžké. V hlavě mi utkvěla akce v Plzni s fotbalovou tematikou pro téměř 2500 hostů.

Klient téměř stoprocentně svolil k našemu konceptu, vypointovali jsme celý scénář programu včetně zapojení on-line streamingu sportovních hvězd, program na hlavním podiu za účasti např. Davida Kollera ze skupiny Lucie svěřili do rukou moderátorů Richarda „Geni“ Genzera a Michala „Suchoše“ Suchánka. Ve třetí minutě svého vystoupení zahodili námi dlouze budovaný scénář dialogů. Ale přesto (nebo právě proto?) jsem se opravdu hodně dobře bavil. A všichni hosté také.

Asi nejlepší interní večírek byla kombinace citu a nespoutanosti – společné zpívání vánočních koled na Petřínských terasách s výhledem na Pražský hrad s následným nelítostným turnajem ve speciálním Českocestovém kvartetu.

 

Máte na starosti přípravu vánoční firemní veselice a chcete se inspirovat? Pak si přečtěte poradenský článek na toto téma od Kristýny Michnové z České cesty zde.

 

Ing. Jan Marek vystudoval magisterské studium na fakultě managementu a informačních technologií na Univerzitě Hradec Králové a je jednatelem společnosti Outward Bound – Česká cesta, s.r.o., která je na trhu více než 21 let. Společnost stojí na třech základních produktových pilířích, které se podílí na její ekonomice stejným významem – Rozvoj manažerských a komunikačních dovedností, rozvoj týmové spolupráce, organizace firemních akcí.