TÜV SÜD: stále bezpečnější auta, problémy se světly a nápravami

Oblast bezpečnosti automobilů na německých silnicích hlásí dobré  výsledky. Podle zprávy TÜV 2022 poklesl průměrný podíl vážných závad (EM) o celé dva procentní body, a to až na 17,9 procenta. Nejvyšší je hodnota i v celkových číslech: Pro aktuální údaje byly analyzovány výsledky technických prohlídek více než 9,6 milionu vozidel – o téměř milion více než posledně. Bohužel, i přes drobná vylepšení zůstávají problémovými body osvětlení a komponenty podvozku, je tedy jasné, kam musí odborníci upřít svou pozornost. Jak ze zprávy pro rok 2022 vyplývá, celkovým vítězem je stejně jako v minulých dvou letech Mercedes GLC. Svaz TÜV představil TÜV Report 2022 10. listopadu v Berlíně.

TÜV SÜD Czech

Více prohlídek a méně vážných závad – to je shrnutí výsledků nové zprávy TÜV. Základ pozitivní bezpečnostní bilance tvoří celková technická prohlídka a emisní test,“ říká Jürgen Wolz, vedoucí prodejní linie servisních a kancelářských činností v Německu u divize Mobility TÜV SÜD. Odborníci z TÜV SÜD také vidí důležitý důvod klesající míry nedostatků v měnícím se chování v segmentu mobility. Sdílení aut, předplacená vozidla nebo dlouhodobý pronájem – pro taková vozidla existují smlouvy o údržbě. Dalším důvodem je snížení počtu najetých kilometrů u většiny vozidel, což souvisí s pandemií. „Více údržby a nižší kilometrický výkon v celém vozovém parku přispěly ke snížení četnosti závad,“ shrnuje Wolz.

Podvozek v hledáčku

Výše zmíněnou radost poněkud kalí výsledky v oblasti světel a podvozku. Oproti minulému období došlo pouze k drobným vylepšením osvětlení a podvozkových komponentů. A závady podvozku se v žádném případě nevyskytují jen u levnějších nebo hodně starých aut. Také modely německých prémiových výrobců klesají v prvních letech v hodnocení kvůli vyšší míře závad na podvozku. Proč? Svou daň si zde vybírá stále více komfortu a bezpečnosti, stejně jako vyšší jízdní dynamika a stále těžší vozy. Wolz říká: „Podvozek se v posledních letech stal mnohem složitějším. Větší vozidla s vyšší hmotností vyžadují odlehčenou konstrukci, a to platí i pro součásti náprav. Navíc se neustále zvyšuje tlak na náklady. Komfort, bezpečnost, náklady – to je trojúhelník, který musí vývojáři podvozku vyvážit.“ Vysoká složitost podvozku a více kilogramů znamenají, že neopatrné zacházení, jako je přejíždění obrubníků nebo nedostatečná údržba, se projeví rychleji, a to je pak odborníky detekováno.

Různé důvody / nesourodý obrázek

Vady podvozku se ale samozřejmě nevyskytují jen u zvláště sofistikovaných systémů. Komponenty náprav jsou reklamovány častěji, než je průměr u modelů nejrůznějších výrobců. Soubor příčin je odpovídajícím způsobem heterogenní.

Několik příkladů: Nápadné hodnoty jsou například u Mazdy, Nissanu, Renaultu a Fiatu. Nedostatky u Mazdy 6 se od třetí technické prohlídky (HU) průběžně zvyšují až o 4,4 procentního bodu nad průměr. V případě Nissanu Qashqai je dokonce odstup 9,5 procenta. Červená čísla jsou také u vozů Renault Megane a Fiat 500: 1,5 a 1,9 procenta nad průměrem. Wolz o příčinách uvádí: „U levnějších modelů jsou smlouvy o údržbě méně obvyklé. To znamená, že závady nejsou před technickou kontrolou automaticky opravovány. Navíc jsou tato auta spíše používána v náročném každodenním životě, na krátké vzdálenosti, často také ve městě – a klíčovým slovem jsou zde obrubníky. Kromě toho mohou hrát důležitější roli náklady na údržbu.“

Zpět k drahým modelům: Jak bylo řečeno, závady podvozku lze najít i u vozů, jejichž kupci přikládají velký význam spíše prémiové relaxaci nebo rádoby závodní jízdní dynamice. Trojka a čtyřka od BMW jsou tedy už na první technické prohlídce lehce nadprůměrné. Rozdíl oproti průměru se do 11 let zvyšuje na téměř 4 procentní body. Pružiny náprav a tlumení u pětky a šestky jsou horší než průměr. U Audi jsou nápadné vozy A6/7 – mají po jedenácti letech o 7,5 procenta více závad na zavěšení náprav. Wolz má jasno: „Tyto modely se vyznačují zvláště sofistikovanými podvozkovými systémy a navíc také mimořádně vysokým kilometrickým výkonem. To jsou důvody ke stížnostem.“

Klíčové slovo je městská doprava: Mercedesy třídy C a E také musí kvůli podvozku absolvovat servisní kolečko častěji, než je průměr. Stížnosti na vozy ze Švábska se častěji než v průměru týkají právě odpružení náprav. To je možná důvod, proč třída E musí do dílny častěji, než je průměr, a to jak u první technické prohlídky, tak po třech letech. Rozdíl je zde 0,2 procentního bodu. Poté hodnoty téměř plynule stoupají až do jedenácti let. Rozdíl oproti průměru po jedenácti letech je 3,0 procentního bodu. Wolz říká: „V případě vozů třídy E je třeba vzít v úvahu jejich časté používání jako taxi.“ Závady jsou také u VW. Po jedenácti letech u wolfsburgských vozů vyčnívají zejména Passat (+1 procentní bod nad průměrem u EM nápravových pružin a tlumení), Touran (+0,9) a Tiguan (+2,7).

Wolz shrnuje: „Důvody poruch podvozku jsou velmi odlišné. U dražších vozidel hraje rozhodující roli vysoká komplexnost a propracovanost funkcí. U těchto modelů je třeba počítat i s obzvláště vysokým kilometrickým výkonem. U levnějších aut je to nezřídka nižší údržba a náročnější používání ve městě, což zatěžuje zvláště komponenty podvozku.“

Celkově lepší

Když si prostudujeme skupiny závad v téměř pěti milionech datových záznamů od TÜV SÜD, nejsou u jednotlivých součástí vozů žádné odlehlé hodnoty. To platí i pro podvozky jako celek. Pokud například pozorujeme míru závad všech zkoumaných modelů, nápravové pružiny a tlumení při první technické prohlídce vykázaly minimální zlepšení o 0,1 procentního bodu ve srovnání se zprávou TÜV 2021. Po pěti letech je průměr pro odpružení náprav snížen o 0,2 procentního bodu. Klouby řízení se u sedmiletých vozů zlepšily o 0,2 procentního bodu. Koroze hraje roli až od devíti let, ale i pak jen v malé míře. Totéž platí i pro hnací hřídele. Další mírné zlepšení bylo zaznamenáno u osvětlení.

Dvě hvězdy mezi vítězi

Zpět k celkovému hodnocení všech celkových technických prohlídek (svazem TÜV) mezi červencem 2020 a červnem 2021. Potřetí za sebou vyhrává Mercedes GLC s průměrným podílem vážných závad po třech letech pouhých 1,5 procenta. To znamená další zlepšení o 0,2 procentního bodu. Přímo za ním je třída B s podílem vážných závad 1,9 procenta. Třetí místo obsadil nováček VW T-Roc s podílem vážných závad 2,0 procenta. Loni toto místo ještě zaujímal Opel Insignia. Rüsselsheimský vůz se tentokrát propadá až na 80. místo. Také následující dva jdou z pódia dolů: Mercedes SLC a Porsche 911. Oba končí na čtvrtém místě (EM: 2,1 procenta).

Na konci tabulky: Dacia Logan (11,6 procenta) přebírá červenou pozici od Dacie Duster (11,4 procenta). Třetí místo odzadu aktuálně zaujal Renault Kangoo s podílem vážných závad 9,2 procenta. Tato vozidla, která jsou při pořízení velmi levná, si nevedou o moc hůře než Ford Galaxy (7,5 procenta) nebo VW Sharan se 7,3 procenty.

Celkový průměrný podíl vážných závad je aktuálně 17,9 procenta. To je o 2,0 procentního bodu méně než v TÜV Reportu 2021 a týká se téměř 1,75 milionu vozidel. Zcela bez závad projde zkušebnou téměř 73 procent vozidel – což odpovídá přibližně 7 milionům aut. Podíl lehkých závad činí aktuálně 9,1 procenta.

Předání štafety: Opel Karl je nejlepší ve své třídě

Vítězové kategorií: Ve třídě Mini přešla trofej vozu Opel z modelu Adam na Karl (3,4 procenta). Pokud jde o malá auta, zůstává Audi A1 (2,9 procenta). V kompaktní třídě zase přebírá nejvyšší příčku třída A od Mercedesu (2,5 procenta), a to od Hyundai i30. Vítězství ve střední třídě se vrací od Opelu Insignia zpět ke třídě C (2,5 procenta). Třída B si upevňuje pozici u dodávkových vozů (1,9 procenta). Celkový vítěz Mercedes GLC (1,5 procenta) je potřetí vítězem mezi vozy SUV.

Porovnání regionů TÜV SÜD: Sasko a Bavorsko s nejnižšími podíly závad

Pro podrobný přehled vyhodnocuje TÜV SÜD dále svá data z tržních oblastí Bavorska, Bádensko-Württemberska, Saska a Hamburku. Výsledek ve všech kategoriích podle stáří vozu: Sasko má se 16,3 procenta nejnižší podíl závad, následuje Bavorsko s 18,8 procenty a Bádensko-Württembersko s 21 procenty. Na Hamburk připadá nejvyšší podíl závad: V zemi původu TÜV HANSE muselo 27 procent všech vozidel projít servisem kvůli vážným závadám.

TÜV Report každoročně zveřejňuje svaz TÜV a považuje se za jeden z nejdůležitějších nezávislých zdrojů rad pro řidiče a kupce ojetých vozidel. Do TÜV Reportu 2022 jsou zahrnuty všechny výsledky technických kontrol ze všech podniků TÜV v Německu – v současné době téměř 9,6 milionů celkových technických prohlídek (HU) provedených od července 2020 do června 2021. Jako největší poskytovatel technických prohlídek poskytl institut TÜV SÜD téměř 50 procent datových záznamů.