Zaměstnanec oznámil odchod. Co teď?

Ilustrační snímek

Jeden z vašich podřízených vám právě oznámil, že si našel jinou práci a rozhodl se od vás odejít. Vůbec jste to nečekali a jste hodně zaskočeni, protože to je klíčový člověk. Hlavou vám začne probíhat otázka, co teď máte dělat. Jak zajistíte plnění úkolů, aniž byste zahltili ostatní členy týmu?

Několik doporučení, jak celou situaci zvládnout co nejlépe, popsal server Harvard Business Review. V první řadě doporučuje důkladně se obeznámit s postupy, jak řešit odchod zaměstnance po právní stránce a v souladu s firemními pravidly. S obojím by vám měli pomoci kolegové z HR. Patří sem vše od výpovědní doby, přes vyjednávání o setrvání ve firmě až po zajištění nového pracovníka.

Nepropadejte emocím

I když vás rozladí, že vám dotyčný o svých plánech neřekl dříve, snažte se o maximálně přátelský rozhovor, abyste si mohli zachovat dobré vztahy do budoucna. Platí to i v případě, že se jedná o pracovníka, s nímž bylo těžké spolupracovat.

Zeptejte se na důvody

Snažte se zjistit, proč se daný zaměstnanec rozhodl odejít. Velmi často se dozvíte, že jste toto rozhodnutí nemohli nijak ovlivnit. Někdy však můžete odhalit příčiny, o kterých jste nevěděli a jimž byste se ještě mohli přizpůsobit. Když například zaměstnanec potřebuje více času, aby mohl pečovat o dlouhodobě nemocného rodinného příslušníka, můžete mu nabídnout pružnější pracovní rozvrh či práci z domova.

Zvažte protinabídku

Záleží na tom, jak zásadní pro vás daný zaměstnanec je a jak velké problémy způsobí jeho odchod. Protinabídky však často bývají ošidné. I když u vás totiž dotyčný zůstane, vaše důvěra v něj zůstane otřesena. Více o protinabídkách si můžete přečíst v článku Protinabídky: Ano, nebo ne?.

Oznamte odchod co nejlépe

Rekce ostatních členů týmu nemůžete ovlivnit. Můžete si však připravit způsob, jímž odchod dotyčného oznámíte. Je velký rozdíl v tom, jestli rozešlete hromadný e-mail nebo oznámíte odchod dotyčného svým lidem osobně, například na poradě. Vůbec nejhorší je mlčet a nechat kolovat fámy. Manažery by měl svůj tým ujistit, že dělá vše pro to, aby zajistil adekvátní náhradu.

Přerozdělte odpovědnosti

Využijte období, kdy odchází klíčový člověk, k rozhovorům s ostatními členy týmu o jejich kariérních plánech a možnostech. Ptejte se, jaké odpovědnosti odcházejícího zaměstnance by chtěli převzít a naučit se.

Hledejte nového člena týmu

Požádejte oddělení HR o zahájení výběrového řízení na obsazení pozice člena vašeho týmu. Dáte tím jasný signál svým lidem, že zvýšené pracovní vytížení bude jen dočasné. Zároveň své lidi požádejte, aby vyjádřili případné připomínky a přání ohledně nového kolegy. Pokud se najde interní zájemce o roli odcházejícího pracovníka, využijte toho a hledejte nováčka na méně náročnou pozici.

Rozlučte se

Dejte dohromady celý tým, aby se s odcházejícím kolegou rozloučil. Nemusí jít o nic velkého, zajděte na oběd nebo se na chvilku sejděte v zasedací místnosti. Důležité je poděkovat za spolupráci a popřát hodně úspěchů v další kariéře. A není to důležité jen pro odcházejícího zaměstnance, ale pro všechny. Pokud by vaši lidé viděli, že vám odcházející člen týmu nestojí ani za rozloučení, mohou být brzy další na řadě.

Přemýšlejte o sobě

Dobrý manažer by nikdy neměl být úplně překvapen, že někdo z jeho týmu chce odejít. Měli byste lépe znát potřeby a zájmy svých lidí. Přemýšlejte, co pro to můžete udělat.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review