Vůdce musí umět vysvětlovat

Vytisknout

Schopnost vysvětlovat je klíčovou součástí vůdcovské komunikace. Vůdcové většinou vědí, jak dodat své komunikaci nadšení jako prostředek k přesvědčování druhých, měli by však také zapojovat vysvětlení pro své nadšení. Znamená to odpovídat na základní otázky: „Co to znamená?" a „Proč to děláme?". Článek radí, jak se zlepšit ve vysvětlování.

- Vysvětlete, co to znamená. Účelem vysvětlování je popsat určitou záležitost, iniciativu nebo problém. Pokud například prosazujete snižování nákladů, vysvětlete, proč je to nutné a co to přinese. Doplňte snižování nákladů o kontext provozu vaší firmy. Nezapomeňte vysvětlit také výhody.

- Vysvětlete, co to neznamená. Jasně určete výjimky. Když například chcete ušetřit náklady jinde než na lidech, buďte specifičtí. V opačném případě si zaměstnanci budou myslet, že je chcete propustit. Nenechte prostor pro domněnky. Platí to nejen u propouštění, ale u všech firemních záležitostí.

- Vysvětlete, co chcete, aby vaši lidé dělali. Vyzvěte ke konkrétnímu jednání. Vytýčení očekávání je zásadní. Vysvětlení situace vám může pomoci jako nástroj, který přiměje lidi uvažovat a dělat věci jinak.

Dobré vysvětlování však vyžaduje také značnou míru opatrnosti, abyste se nezahltili detaily. Detailní vysvětlení si schovejte pro písemnou dokumentaci nebo porady týmů. Vysvětlení by mělo být pozvánkou k diskusi, v jejímž rámci je využijete nejen ke sdělování faktů, ale také k získání podpory pro své myšlenky.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review
Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace