V čem se letos zlepšit? Třeba v komunikaci

Ilustrační snímek

Ať už pracujeme v jakémkoli oboru, zásadní vliv na to, jak úspěšní budeme v kariéře, mají naše interpersonální dovednosti – jak umíme komunikovat, navazovat a udržovat vzájemně přínosné vztahy, získat si důvěru spolupracovníků i zákazníků. Pokud tedy ještě přemýšlíte, na co zaměřit svůj osobní rozvoj v novém roce, zkuste právě interpersonální dovednosti.

Naučte se předávat zpětnou vazbu

Pozitivní i negativní zpětnou vazbu je třeba předávat přímo a aktuálně, mluvit ale nestačí. Když s někým mluvíte, naslouchejte a ptejte se. Nikdy nepředpokládejte, že víte, co někdo druhý chce nebo co si myslí. Dodržujte také pravidla organizační kultury, v níž se pohybujete.

Nesnažte se pouze měnit druhé

Vidět chyby na druhých je příliš jednoduché. Zkuste se více zaměřit na své vlastní chování a své chyby. Smiřte se také s tím, že v práci stejně jako v soukromém životě zkrátka budete narážet na problematické lidi, což však neznamená, že se jimi musíte obklopovat.

Naslouchejte druhým i sobě

Pravděpodobně jste již zjistili, že pouze odvádět dobré pracovní výkony nestačí. Je třeba umět komunikovat. Zkuste se proto zaměřit na naslouchání druhým, nepřerušujte je, když mluví a učte se číst řeč jejich těla. Stejně se zaměřte i sami na sebe.

Rozšiřujte své obzory

Přestaňte se zabývat pouze sami sebou a více hleďte na to, co se děje kolem vás. Chcete-li se skrze své okolí dozvědět něco více o sobě, zaměřte se na to, kdo a co vás vyvádí z míry. Zamyslete se, proč to tak je a hledejte způsoby, jak tomu předcházet.

Říkejte lidem, co od nich chcete

Když už pozvete ostatní k diskusi nad svými myšlenkami a problémy, neveďte monolog. Předem jim sdělte, co od nich očekáváte – proč se mají zapojit a co je vaším společným cílem.

Najděte své největší komunikační problémy

Dejte si závazek hledat v letošním roce své komunikační zvyky, které vám způsobují nejvíce problémů v kariéře a ve vztazích s ostatními lidmi na pracovišti. Jakmile si je uvědomíte, aktivně pracujte na tom, jak je odstranit.

-kk-

Zdroj: American Management Association - portál Americké manažerské asociace (AMA)
Zobrazit přehled článků ze zdroje American Management Association