Umíte nesouhlasit?

Ilustrační snímek

Možnost vyjádření nesouhlasu na pracovišti je velmi důležitá pro z pohledu efektivity práce i celkové atmosféry v týmu, často však naráží na základní problém – většina lidí nechce nesouhlas slyšet. Jak tento problém překonat? Nad touto otázkou se na serveru Harvard Business Review zamýšlí profesor komunikačních studií na americké Texas Christian University Johny T. Garner. Doporučuje následující postup.

1. Dobře zvažte, na koho se obrátit

Ať už se chcete vyjádřit k čemukoli, oslovte člověka, který s danou záležitostí může něco udělat. Chcete-li si jen postěžovat, obraťte se na kolegy, pokud však chcete změnu, hledejte odpovědnou osobu.

2. Sami navrhněte řešení

Když si nebudete jen stěžovat, ale rovnou navrhnete možné řešení, bude pro odpovědnou osobu složitější vás ignorovat. Získáte si mnohem větší důvěru a vážnost, když budete mluvit klidně a rozumě.

3. Pracujte s fakty

Svůj nesouhlas prezentujte spolu s dalšími informacemi, které přiblíží vaše kritické myšlení a rozumovou analýzu situace. Vyhněte se přehnaným emočním projevům a přílišné agresivity v podobě výhrůžek nebo ultimát.

4. Vyberte správnou chvíli, kdy se ozvat

Pokud se budete ozývat příliš často, bude vás okolí považovat za notorického fňukala. Pokud se však neozvete nikdy, můžete přispívat k udržování neetických nebo dokonce nelegálních praktik. Základní pravidlo zní – přemýšlejte o dění kolem sebe kriticky. Jakmile ucítíte, že určitá věc překračuje hranici toho, co považujete za správné, ozvěte se.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review